Lördagsmiddag i Prenzlauer Berg.

Standard

I lördags var vi bjudna på middag på Lucky Leek. Det är en vegan restaurang som vi velat gå till i snart två år, men vi har aldrig tagit oss för det. Av någon anledning. Grundaren är Josita Hartanto och hon har skrivit en av våra favoritkokböcker, Vegan Genial och har nu kommit ut med Vegan Schnell schnell för de som inte har mer än en halvtimme att laga mat på. I lördags var det alltså dags för ett besök. Och herreminje vilken fantstiskt god mat. Jag dog nästan. Allt smakade otroligt mycket och det var också väldigt många olika smaker på tallriken. Det kändes som att det var flera rätter i en liksom.

Till förrätt åt jag rödbets-Crème brûlée med ruccolasallad, valnötter och rostat bröd och till huvudrätt åt jag seitanbiffar med schupfnudeln och potatis- och paprikastrudel. Jag hade gärna ätit efterrätt med, men jag var så mätt efteråt att jag knappt kunde röra mig så det hade aldrig gått. Det är lite mindre plats i magen nuförtin liksom. Till maten drack jag hemmagjord lemonad med ingefära och lime. Också supergod.

Jag kan verkligen rekommendera Lucky Leek, maten, personalen och lokalen är jättetrevliga.

Efter maten åkte vi till Becketts kopf på Pappelallee och drack cocktails. Jag tog en alkoholfri med säsongssmak. Det var en fantastisk apelsindrink med apelsinskum på toppen. Om du en kväll undrar var du ska gå för att ta en drink så tycker jag absolut att Beckets Kopf är stället att gå till. Där kan en sitta och sippa på en drink och prata lite och sen gå hem. Det är inte ett ställe en sitter på en hel kväll direkt. Tänk på att det är bordsreservering bara, annars kan det vara svårt att få plats om en kommer lite senare på kvällen.

Totalt betyg för kvällen var fem snöflingor av fem möjliga. Och ett extra plus för att vi fick skjuts ända fram till dörren efteråt också.

6 responses »

Kommentera

