Idag är det den internationella vegandagen.

Standard

Min pappa är så himla bra på att laga köttgrytor. Såna där som står på spisen halva dagen och bara luktar gott och som får köttet att vara sådär perfekt löst och otroligt smakrikt. Med hela, små lökar och morötter i. Sånt har jag varit sugen på i en hel vecka. Jag har ingen som helst lust att äta kött bara för att jag är sugen på det. Det skulle liksom inte falla mig in. Dessutom så tror jag att jag skulle må väldigt dåligt av det med. Men det är ju det som är det finfina med vegan mat. Det går att veganisera i stort sett allt. Maräng har jag svårt att tänka mig går, men allt annat. Så även en vegan köttgryta.

Jag letade lite på www och hittade Boeuf bourguignon på veganskt vis hos Veganvrak. Jag längtade en hel vecka innan det igår äntligen var dags att göra den. Och herregud så himla gott! Jag är helt säker på att min pappa skulle tycka att den smakar precis som hans egna köttgrytor brukar göra.

Så, mitt tips för är 1. att idag äta vegan mat för att fira den Internationella vegandagen och 2. göra det på Veganvraks vis; med en Boeuf bourguignon. Varsågoda!

2 responses »

  1. Brukar tänka på det när folk säjer att de inte fattar vad en ska äta som vegetarian: Jag äter ändå rätt vanligt just för att nästan allt går att göra vego. Det är inte ens komplicerat. Det där receptet ska jag kolla upp! 🙂

    • Ja, men eller hur! Jag äter också helt vanligt. Det är ju rätt lätt att göra vegomat. Och dessutom går det ju att byta ut det mesta mot köttersättningsprodukter.

      Ja, gör det. Det är verkligen supergott 🙂

Kommentera

