Sommarlov. Äntligen.

Standard

Nu har jag sommarlov. Jag gick min sista dag på tyskakursen i torsdags. Det kändes så himla skönt att det är över för den här gången för det är rätt ansträngande att lära sig ett nytt språk. Och den här kursen har jag också börjat förstå så himla mycket mer om hur det tyska språket är uppbyggt och varför det är som det är. Jag är så otroligt tacksam för att jag fått ha min lärare. Hon är lingvist och språknazist. Helt perfekt. Och dessutom så vill hon att vi ska förstå allting också. Om det är någon som inte förstår ett ord skriver hon upp det på tavlan och bryter ner det i alla olika former som finns och om det är ihopsatt av olika ord och dess betydelser också. Och så har jag fått tabeller på de olika böjningar som finns i olika former. Jag älskar tabeller. Det finns logik i tabeller. Jag är förtjust i logik om det inte framgått.

Men nu har jag sommarlov och har skissat på vad jag ska hitta på i höst. För även om jag vill ha ett jobb och också kommer att söka jobb så är det nog bäst att inse att en kommer inte långt i det här landet om en inte 1. har en utbildning och 2. kan språket. Vad gör en då? Jo, en läser två kurser till i det fantastiska språket tyska och dessutom en skrivkurs. Som om inte det vore nog kompletterar en sin utbildning i Sverige och är otroligt tacksam för de lärare som finns på min föredetta skola. Jag ser ett ljus i hosrisonten.

Men först har jag sommarlov. Jag var i Dresden i helgen. Mamma kommer på torsdag och det ska bli strålande väder. Och igår vann Tyskland VM. Hahhaha, jag skojar bara. Som om jag bryr mig om det. Vår Biergarten runt hörnet däremot. De bryr sig och visade allt på storbilds-tv med tillhörande glädjerop och smällare och raketer och bomber. När matchen var slut var det som en nyårsafton i Sverige med smällare. Men nu är det äntligen över.

 

20140714-110254-39774230.jpg

8 responses »

  1. Hej!! Det var länge sen! 😀 Kul att kika in på din blogg igen – det var ett bra tag sen nu..!
    Det här med språk och att lära sig det… Kurser och lärare i all ära, men jag tror att många gånger är bästa sättet att lära sig ett språk samma som ett barn lär sig sitt modersmål, d v s lyssna och härma! Och så förstås försöka prata med lokalbefolkningen så att man får in vardagsspråket och vanan. Men det är kul med språk tycker jag! Fast jag pratar mest Engelska. Läste Franska i skolan, men det har jag glömt bort det mesta av i o m att jag aldrig använder det språket..! 😦
    Ha det så bra och lycka till med dina framtidsplaner!

    • Hej! Ja, det var länge sedan 🙂 Ja, jag försöker ta till mig allt som sägs på tyska och läser mycket också så till slut blir det nog bra. Vi pratar också tyska rätt mycket hemma med. Jag läste tyska i skolan, men kommer nog inte ihåg så mycket av det tyvärr. Tack!

  2. Berlin! Har bara varit där en gång, cirka 1 1/2 år sen, men det var ju kärlek vid första ögonkastet. Då bodde vi påCircus Hotel på Rosenthaler Strasse. Vi vill snart åka ner igen och nu undrar jag om du vet nåt annat trevligt hotell? Ombyte förnöjer. =O) Tack för tipsen om veganfiken mm!
    Kram Ing-Marie

    • Hej! Vad roligt att ni ska åka till Berlin 🙂 Tyvärr kan jag inte rekommendera några hotell, jag har ingen aning om var en kan bo. Hoppas att du tycker om veganfiken 🙂

Kommentera

