En onsdag i Kreuzberg och Neukölln.

Standard

I onsdags efter skolan hämtade M mig och vi cyklade mot Kreuzberg. M skulle köpa en t-shirt på hampaaffären som ligger på Oranienstraße 192. De säljer ekologiska och Fair Trade-kläder gjorda av just hampa med en mix av bomull men också lite produkter som väskor, skor, schampo och sånt. Kläderna är rätt basic och jag skulle gärna köpa en kofta där om det inte vore så att jag har alldeles nog med koftor. Han som jobbar där sa också att hampa inte vrider sig eller krymper i tvätten. Jag har just insett att väldigt många av mina kläder inte alls har samma form som när de inhandlades och det är rätt irriterande. Leggings som ena benet/sömmen vrider sig eller en top där detsamma inträffat. Morr!

När vi närmade oss Moritzplatz insåg vi att Prinzessinnengarten ligger ju där så vi stannade till för att kolla in det. Jag skrev om det tidigare och hade bestämt att jag skulle besöka trädgården. Det var väldigt mysigt och grönt, vilket jag inte alls insett innan när jag tittat på bilder. Den som vill besöka trädgården tar sig lättast dit med tunnelbana U8 och hoppar av vid Moritzplatz, sen ligger den alldeles där vid Prinzenstraße 35 – 38 / Prinzesinnenstraße 15. De har ett café också och efter en koll på klockan så såg vi att vi hade tid att ta en dricka. I kön hörde jag att någon bakom mig pratade svenska och svensk som en är och nyfiken som jag är måste jag ju kolla vem det var. Och där bakom mig sitter Johanna med sina barn och mamma. Lustigt sammanträffande och vi hade tidigare också sagt att vi  kunde gå dit tillsammans. Jag är ju inte den som kommer ihåg att knäppa bilder och så men Johanna har ju givetvis skrivit ett blogginlägg om just Prinzessinnengarten här där även jag porträtterats i min favoritkjol, leggings och halsband. Perfekt!

Efter en pratstund och inköp av t-shirt cyklade vi vidare mot en vegan pizzeria som jag läst om. Rescensionerna lovade den godaste pizzan i världen och det lät ju rätt ok tycker jag. Återigen måste jag tipsa om Happy Cow som listar mängder med caféer, restauranger och mataffärer som erbjuder vegan men även vegetariskt runt om i världen. Jättesmart om en är i en stad en inte riktigt känner till.  Restaurangen Sfizy Veg ligger på Treptower straße 95 i Neukölln(vid Sonnenallee). Det är en supermysig restaurang, liten men otroligt kitchigt inredd. På väggarna hänger massor av tavlor i olika former och färger och många av dem är riktigt gamla.

20140506-105251.jpg20140506-105235.jpgEftersom att den är så liten kan det nog vara svårt att få plats men vi var där vid en så konstig tid och dessutom hade de öppnat sin uteservering så vi hade inga problem att få platser. Allt är vegan och de har mer än 200 pizzor att välja mellan. Lite svårt var det att välja, men vi valde varsin och tog en delad pizza. En större pizza där min var på halva och andra halvan var M’s. Och så delade vi så att vi fick smaka av båda. Och jag måste nog hålla med recsensionerna om att det är den bästa pizzan i världen. För herreminje vilka pizzor. Fantastiskt gott! Jag ger Sfizy Veg 5 pizzor av 5 möjliga. Åk dit! Med S-bahn är hållplatsen Sonnenalle och med tunnelbanan U7 Karl-Marx Straße.

20140506-105212.jpg

M säger att det är typiskt svenskt att fota sin mat, men jag vet inte det jag. Så här såg i allafall pizzan ut.

Efter restaurangbesöket cyklade vi hemåt och också en liten omväg, men det var så fin väder så det gjorde ingenting. Allt som allt måste vi ha cyklat några mil under dagen och jag var rätt slut när jag väl kom hem. Men det var en helt perfekt dag och jag är glad att restaurangen ligger i Neukölln för annars skulle jag nog äta där alldeles för ofta.

8 responses »

  1. Åh, Berlinpeppen nu alltså! Nu bokar vi resa vilken dag som helst, ska bara invänta min syster louisa, nämligen att hon ska följa med!

Kommentera

