Alla dessa hål i kläderna efter butikernas larm. Kan vi prata om det?

Standard

Jag blir så less på när jag har köpt kläder och det efter ett tag dyker upp ett litet hål precis där larmet har varit i kläderna. Jag kan ju inte vara den enda som tänker på det. Det blir dessutom bara större och större efter varje tvätt. Jag pratade med min syster om det när hon jobbade på Indiska och de hade då, för rätt många år sedan, börjat med larm där den spetsiga delen var lite kulformad just för att förhindra att det blir hål i kläderna. Så varför har inte alla butiker det?

Jag förstår att butiker vill tjäna pengar, jag menar annars hade de ju inte sålt sina kläder. Men att detta händer varenda gång gör att jag blir lite anti mot den kedjan. Så i slutändan kommer jag ju inte att köpa kläder där utan någon annanstans. Vilket innebär att de förlorat en kund. Som de inte tjänar pengar på. Så om de skulle ha bättre larm skulle kunderna stanna kvar. Enkelt.

Jag brukar vara väldigt noga med att vilja titta på klädesplagget när expediten tagit bort larmet för att se så att inga trådar gått av. Men det är inte alltid så populärt ska jag säga. ”Är det något problem?” ”Nej, jag tittar bara så att det inte gått hål av larmet.” Sur uppsyn och muttrar ibland” Det gör det inte.” ”Jo, men ibland gör det det.” säger jag och vill jag bara skrika och banka deras huvud i disken lite som Ally McBeal ni vet. Varför ens argumentera emot. De kan ju inte vara ovetande om detta. Många affärer har ju dessutom så att de som arbetar måste ha på sig affärens kläder. Som sagt, det kan inte bara vara jag som är med om detta.

Och dessutom så syns oftast inte hålet förrän efter flera tvättar. Ibland lägger jag inte märke till det förrän efter ett år. Och då har en inte kvar kvittot längre. Morr.

20140412-143915.jpg

9 responses »

  1. Aha, det är därför jag har hål i flera av mina plagg! Att jag inte har tänkt på det, men det beror nog på att det dröjer så länge innan hålen dyker upp. Men fan vad störigt!

  2. Åååh! It all makes sense now! Precis som Fifi skriver så har jag irriterat mig på alla de här småhålen och undrat ifall jag fått in några smådjur i min garderob.

  3. Öh. Jo. Det blir det. Jag reagerade väldigt på det och satte larmet, i min enfald och godtrogenhet i lappen istället men då blev det liv. Fick order om att sätta i en som istället. Och att kunderna får räkna med sånt. Liksom? Har flera kläder där hålet blir större å större som du skriver, ser till slut ut som att jag stulit plagget och klippt bort larmet istället.

    Ska börja med att titta på plagget efter de tar av larmet, himla bra tips!

    • Ha, jag visste det! Då konsumerar vi mer och de tjänar mer på oss konsumenter. Vilken dålig stil.

      Ja, men det ser ju fruktansvärt ut när kläderna ser stulna ut, för det är precis vad som händer tillslut. Stora hål som ser klippta ut.

Kommentera

