Om att återanvända sina egna kläder.

Standard

Vita kläder är något jag väldigt sällan använder. Jag tycker att det är så otroligt tråkigt och ofta så syns det igenom vad en har under. Om en har något under vill säga.  Ja, det är inte riktigt min tekopp om en säger så. Trots detta har jag dock några vita kläder i min garderob av någon outgrundlig anledning. Det är ju inte bara det att jag tycker att det är tråkigt utan att kläderna efter ett tag också blir så solkiga. En svettas lite, en är ute i solen eller som jag spiller på mig.

Jag hade ett vitt linne/tunika som är jättefin och somrig och sval och tunn och egentligen perfekt vore det inte för att den var just vit och typ helt genomskinlig. Har en en vit behå under sånt? Eller kanske en leopardbehå? Jag vet inte, dumt såg det bara ut. Jag har fått en kofta av min syster för några år sedan som hon skulle slänga. Den var kortärmad och eftersom att koftor är en del av mitt signalement så slog jag till och tänkte att på sommaren blir det perfekt. Hur många gånger har jag använt den? Få kan jag säga. Den är ju vit.

Vad gör en då? Jo, en hittar en tjej som heter tigerbabylove på Instagram och som hade färgat kläder med gurkmeja. Eftersom att vi äter rätt mycket gurkmeja (det främjar tillväxten av hjärnceller) så hade vi en del som jag kunde testa med. Jag menar, jag använde ju ändå inte kläderna. Sagt och gjort så satte jag igång med projekt gurkmejafärgning igår.

En liter vatten

2 dl gurkmeja

Ett par-tre msk ättika

Först kokade jag upp vatten med gurkmejan och lät det koka i 20 minuter. Under tiden lade jag kläderna i blöt och sedan lät jag de koka i gurkmejavattnet 10 minuter. Försiktigt tog jag upp kläderna (gurkmeja färgar väldigt bra av sig på vitt pvc-golv har jag tidigare fått erfara) och sköljde av dem i badkaret tills vattnet var klart. Till sist lät jag kläderna bada lite i en balja med vatten och ättika. Sen hängde jag upp dem för att torka.

Resultatet av tunikan är fantastiskt. Till och med de små knapparna och axelbandsplastbitarna har fått färg. Döfin gul färg.

Resultatet av koftan är jag osäker på. Jag måste testa den först. Det blev lite fläckigt och jag vet inte riktigt om den bara är dåligt sköljd eller om det är i tyget som det är små knoppor som dragit åt sig mer. Men jag kommer ändå att använda den. Kanske färgar jag om den igen eftersom att det var så enkelt. Eller så testar jag att skölja ur den igen.

 

20140409-102311.jpg

8 responses »

  1. Hej. Vilket bra tips, inte visste jag att man kan göra. Jag tycker att det är en bra idé att återanvända sina kläder, själv försöker jag sy in och sy upp. Passar det mig ändå inte försöker jag sälja sakerna på nätet, det finns sajter där det är gratis att lägga upp, http://citiboard.se/ , så dår är det enkelt att se till att ens gamla kläder kommer till nytta. : )

    • Hej, ja visst är det en bra idé. Och snygg färg blev det också. Sy in och sy om är något jag också gör ofta, men sälja det vidare är jag inte så bra på. Jag slänger det istället i en sån återvinningscontainer. Smart att sälja, jag ska kolla in den sidan. Tack 🙂

Kommentera

