När blir en sjal en halsduk?

Standard

Jag tycker att sjalar är nåt av det roligaste en kan köpa för att piffa upp sin garderob utan att behöva lägga ner så mycket pengar. Så länge jag kan minnas, eller åtminstone så långt tillbaka som till gymnasiet, har jag spanat på sjalar så fort jag ser några. Det har resulterat i att jag har ett antal sjalar. Jag har rensat ut i omgångar och gett bort och satt iväg till återvinning. Men några är kvar.

I lördags när vi var på en promenad i Prenzlauer berg hittade jag en affär som enbart sålde sjalar. Vilken lycka alltså. M är inte den som gillar att gå i affär så jag spanade bara lite utanför innan vi gick vidare. Men den ska jag definitivt gå tillbaka till. Det finns också en second handaffär i Friedrichshain som jag varit inne i några gånger och jag hittar alltid en sjal där för 2.50. Det kan inte bli bättre.

Men så till att jag har en del sjalar. Jag har kommit på mig själv med att jag spanar på sjalar som jag vill köpa och inser att jag har nästan en exakt hemma. Så idag var jag tvungen att gå igenom lagret och se över vad jag har och vad jag kan tillåta mig att vilja ha. Jag hade minimerat mitt lager rätt rejält för jag räknade till 49 sjalar. I alla olika färger, mönster och material. Mönstret som regerar är givetvis leopard. Och i färgen lila. Så lila leopardsjalar får jag inte köpa fler av. Men en leopardmönstrad i leopardfärger kanske?

20140319-194220.jpg

8 responses »

  1. En sjal blir väl halsduk när den är tillräckligt tjock skulle jag säga.
    Så du är en sjaloman. Inga fina scarfar då knutna prydligt med knuten fram? 🙂 Sådana går min mamma alltid med. Till vilken nytta? Inte värmar den och tantigt ser det ut kan jag tycka. Å andra sidan så har ju min mamma ålderns rätt att se lite tantig ut.
    Lilla leopardsjal är däremot allt annat än tantigt.

    • Så det har med tjockleken att göra 🙂

      Inga tjusigt knutna scarfes här inte. Det är verkligen inte min stil, jag ser ut som en überambitiös tant då. Men mammor får se tantiga ut, det har du rätt i.

      Ja, de lila är som fina de.

  2. Det där känner jag igen. Har gett mig själv helt köpstopp när det gäller både sjalar och halsdukar eftersom jag insåg att jag har fler än vad jag kommer ihåg att jag har! Har tre stora lådor och en korg i farstun där de är samlade. Brukar vända upp och ner på dem ibland så de som ligger underst kommer fram och blir använda 🙂 Kramar Liza

    • Haha, köpstopp alltså 🙂 Nja, jag tänkte att jag bara får köpa såna som jag inte redan har. Eller ja, om jag nu måste köpa någon alltså.

      Smart att vända upp och ner på lådan, då ser en ju inte samma hela tiden.

      Kram

  3. Jag har bara sjalar under jackan, för att inte frysa om halsen. Jag tycker det ser så snyggt ut när andra har sjal till klänning eller tröja och jag har försökt att få till den dör avslappnade looken, men jag trivs tyvärr inne i det. Känner mig liksom för påklädd. Tyvärr, som sagt.

Kommentera

