Incheckning av födelsedagspresent.

Standard

På min födelsedag förra året fick jag en superfin present av M. Jag har pratat mycket om att jag vill testa att dreja och jag har sagt att det är någonting jag velat göra i flera år men som aldrig blivit av. Att arbeta med lera är så roligt. Jag gjorde det lite när jag gick på folkhögskola, men inte så stora saker. Jag gjorde lite pärlor och så. Vi hade också gjort en jordugn så vi brände sakerna nergrävda i jorden.

I kvarteret bredvid oss finns det en keramikstudio och den har jag sneglat på sedan vi flyttade in. Men inte gått in i. Så presenten av M var alltså en provapåkurs i keramik. Den fick jag alltså förra året. Jag fyller år i mars och eftersom att det börjar dra ihop sig till födelsedag igen var jag ju tvungen att utnyttja min present. Inte att den fryser inne för att den gått ut eller nåt. Så för fyra veckor sedan var jag för första gången där. Kursen är en provapåkurs som hålls av en keramiker och det är så att vad du vill göra kan du testa på. Jag började med att knåda ihop en skål. En liten skål med blommor på. Gånger efteråt var den bränd och jag målade den vit och blommorna röda och gröna. Nu minns jag inte hur det skulle gå vidare, om hon skulle bränna den igen eller om jag ska glasera den med transparent glasyr innan. Men det får vi se i morgon när nästa gång är.

Förra gången testade jag också att dreja. Jag hade velat göra det på folkhögskolan, men det fanns bara en automatisk drejmaskin eller vad det nu heter och det var så många som ville prova så alla hann inte. Men jäklar vad svårt det är. Först måste en centrera lerklumpen så att den går att forma. Bara det är svårt. Hon visade mig först hur det gick till och hon sa att hon också tyckte att det var ett svårt moment. Sen att få den högre och också ett hål i var lite meckigt. Jag fick börja om två gånger för att lerklumpen visst inte alls var så centrerad och släppte från plattan. Men jäklar vad roligt det var. Jag ser fram emot  i morgon när jag får gå dit igen.

20140317-113401.jpg

7 responses »

  1. Vilken trevlig present! Sådana presenter gillar jag – upplevelse och kreativitet i ett 🙂
    Vi fick testa att dreja på bilden i högstadiet, mindes det som ganska svårt.
    Hoppas du får till något fint 🙂

Kommentera

