Vad jag aldrig trodde att jag skulle kunna prata om.

Standard

Mens.

När jag fick mens första gången i sexan så grät jag på toaletten och där lade jag liksom ribban för de kommande 20 åren ungefär. Jag hatade att ha det, jag hatade bindor, jag hatade att tampongerna skavde ibland, jag hatade att jag svettades lite mer än vanligt, jag hatade att ha ont i magen.

Tills för ett par år sedan kunde jag inte ens kan lyssna på när någon pratar om mens. Jag var så äcklad av det och att folk bara kunde slänga ur sig att de hade mens gjorde mig illamående. Jag har lämnat rummet och hållit för öronen när mens kommit på tal. På riktigt alltså. Min räddning var att sätta i en hormonspiral. Yay, ingen mens överhuvudtaget. Hormonspiralen hade jag totalt i 14 år. Det var det fjortonde året som tankarna på hormoner i min kropp kom. Vad gör jag egentligen med min kropp? Jo, jag tillför hormoner hela tiden. Konstant i 24 timmar om dygnet. Helt galet och vansinnigt. Dessutom började jag känna mig konstig varje månad när jag egentligen skulle ha haft mens. Kroppen var helt i olag. Jag bestämde att den skulle ut. Så vad ska en då skydda sig med är då den återstående frågan. När jag löst den så åkte spiralen ut och efter det kändes det som att min kropp andades ut.

Nu när jag blivit lite äldre och dessutom tagit bort min hormonspiral så känns det som en helt annan värld har öppnat sig. Jag kan prata om mens och jag är så glad över att min kropp faktiskt fungerar. De första månaderna var riktigt spännande för då fick jag veta hur min kropp fungerade, hur jag känner vid ägglossning, hur det är dagen innan mens, hur det faktiskt känns att ha mens och hur lång menscykel jag har. Jag hör till den lilla skaran som inte drabbas av pms så fasligt mycket och det är jag jätteglad över. Dagen innan känner jag mig som den värdelösaste människan i världen. Men det är helt ok, för jag vet att det bara är en dag och att det bara är för att jag ska ha mens. Men lite extrakramar vill jag nog ha den dagen. Och dagen jag får mens kommer migränen som ett brev på posten. En förmiddag är jag helt däckad. Men det är också ok, för jag vet att det går över.

Vad jag däremot inte har kommit över är att ha bindor och tamponger. Men, det finns det ju också hjälp mot. Menskopp. Vilken grej. Jag köpte en från MeLuna i förrgår och jag längtar tills jag får testa den. Den kostade 14.99 Euro. Jag vet inte vad den kostar i Sverige, men jag antar lika mycket. Den håller i 5-10 år vilket innebär att jag kommer att spara massor med pengar som jag annars skulle lagt på tamponger och bindor. Och dessutom går den att ha på natten. Jag sover alltid naken och att sova med trosor och bindor gör mig galen. Jag sover inte alls bra när jag har mens. Så nu väntar jag bara på att den ska komma igen. Rätt länge kvar ändå, men jag längtar tills jag får testa den här prylen.

melunaBildlån

8 responses »

      • Då beställde jag från England och ingen jag kände hade hört talas om en sådan.
        Den är himla smart när man är på semester och ska bada tex. Enda gången den är jobbig är på offentliga toaletter där det inte finns rinnande vatten eller på utedass…

      • Ja, att rengöra den får en tänka på lite vid utedass och offentliga toaletter. Jag läste på MeLunas hemsida att en del tvättar den genom att kissa på den för att urin är rent osv. Men det vet jag inte om jag skulle göra. Bättre med våtservetter då kanske.

  1. Åh, vad jag förstår dig! Jag har alltid tyckt om att jag känner min kropp, att jag vet när jag har ägglossning och mens och allt däremellan, för jag har alltid känt det. Men menen har varit äcklig, jobbig och ingenting jag har pratat om. Förrän jag träffade Dennis. Tänk att det var med en kille jag först kunde prata om det på riktigt. Men nu har jag ju varit sjuk och blivit tvungen att operera bort min livmoder pga förstadium av cancer och jag har ingen mens längre, men däremot ägglossning. Jättekonstigt! Och helt förvirrat. Det borde ju bara vara att njuta av att slippa blöda, men så enkelt är det ju inte.
    Menskopp verkar bra, jag hann aldrig prova men förstår att det är en bra grej som kommer mer och mer.
    Varm kram!

    • Ja, det där med att prata om mensen känns som att det beror på att jag tagit ut min spiral och att jag blivit äldre. Nu går det bra att prata om och jag känner inte äckel någonstans. Bra men konstigt.

      Ja, det måste ju kännas mycket konstigt att ha ägglossning men inte mens. Jag trodde att det var så att när en hade opererat bort den så hade en inte mens. Jag har läst om din sjukdom på din blogg. Hoppas att du mår bra nu och att det trots allt kommer att kännas bra i livet med Dennis.

      Stor kram!

  2. Heja dig som vågar skriva det här! Jag tänker att ju fler som vågar prata om mens, desto mindre skambelägt blir ämnet.

    Jag har fått en annan syn på mens sen jag började med menskopp, visst det är väl inte roligt med mens direkt, men det känns så skönt att slippa använda tamponger som torkar ut slemhinnorna och jag slipper sova med trosor, vilket jag hatar! Och en får mer koll på hur mycket en blöder osv.

    • Ja, ju fler desto bättre 🙂

      Ja, menskoppen tror jag kommer att bli så otroligt mycket bättre än med allt annat. Varje mens och varje tampong känns som att den torkar ur mig helt. Och dessutom så är det ju så mycket mer miljövänligt att återanvända en sån sak istället för att använda engångsprodukter.

      Jag hatar också att sova i trosor. Jag morrar och drar i dem för att de inte ligger som de ska under täcket 🙂

Kommentera

