There’s a concert hall in Vienna where your mouth had a thousand reviews.

Standard

Leonard Cohen. Jag älskar hans musik. Jag kom i kontakt med musiken någon gång på 90-talet, det kan ha varit 1994 men jag är osäker. Jag hade en diktbok, Sexton till nitton, med poesi skriven av unga i Finland. Min favoritdikt i boken är skriven av Katarina Reuter och heter En morgon för mycket. Hon skriver om en morgon i ett fönster på gränsen mellan två världar. Och om Leonard Cohen som spelas i bakgrunden. Så egentligen borde jag nog tacka henne för min musikkärlek.

I’m your man var albumet jag kom hem med och som sedan spelades varenda dag. Nu har jag fler album, men I’m your man är favoriten. Om det skulle vara så att du inte är så bekant med storheten själv så kommer här en lista på mina favoriter som du kan börja med. För jag tycker att du ska lyssna på honom. Det tycker jag. Klicka på låtarna nedan så länkas du till YouTube.

Take This Waltz från albumet I’m Your Man Jag är inte så förtjust i att lyssna på livemusik för det låter aldrig så bra som studioinspelad musik. Men jag har ju sagt det förr att det inte finns nåt att göra åt det när Tyskland inte vill visa mig officiella videos på YouTube. Jag gillar duetten med kvinnan i albumet, Jennifer Warnes, men jag vet inte om det är hon som sjunger i videon. Jag älskar när hon börjar sjunga i tredje versen, då hon på albumversionen endast sjunger och inte i hela låten som i videon.

Avalanche från albumet Songs of Love and Hate. Jag tror att detta var mitt andra Cohenalbum. Det var när jag insåg att han faktiskt gjort musik sedan långt, långt innan jag ens var född. Då köpte jag tre album på en gång. Det som är bra med Cohenalbum är att de ofta finns på de där borden med billig musik som finns på alla musikaffärer (går ens folk in i dem nuförtin?).

The Partisian från albumet So Long Marianne är en av de bättre låtar som finns faktiskt och den här versionen av låten måste jag säga var döbra. Jag tar nästan, bara nästan, tillbaka att liveupptagningar inte är bra.  Det här är inte en låt som Cohen skrivit själv utan den kommer från en sångbok som heter The People’s Song Book och han lärde sig den när han var 15 år.

Hallelujah från albumet Various Positions är nog en av hans mer kända låtar. Amanda Jensens version av låten i idol gjorde att jag blev lite kär i henne. Vi lyssnar på hennes version istället tycker jag.

Nick Cave är också en gammal musikfavorit jag har och att han gjort en cover av en Cohenlåt av en av mina favoritlåtar, Suzanne från albumet Sons och Leonard Cohen, är bara perfektion.

Jag har missat Leonard Cohens spelningar två gånger, en gång i Göteborg när jag inte hade en spänn över till någonting och en gång i Berlin när jag såg det samma dag han skulle spela. Jag tänker inte missa honom en gång till. Jag menar mannen är ju trots allt snart 80 år och kommer antagligen inte att spela så himla länge till.

10 responses »

  1. En av mina vänners vänner (vet det låter som en Lassie, men det är helt sant, jag har träffat den här personen med) var en sen kväll på Seveneleven vid Mariatorget. Då knatade Leonard in. Han var i stan för en konsert. Kommer inte nu ihåg vilket år det var men det var på vintern och ag gissar på 2007-2008. Hennes vän blev helt starstruck och vågade inte be om en autograf. Jag har aldrig varit ett jättefan, men jag gillar Nick Cave, speciellt de grejerna han gör med Grinderman, såg dem på WOW 2008, väldigt bra. =)

    • Coolt! Undrar om jag hade funnit mig och bett om autograf 🙂 Jag tror att 2007 eller 2008 inte är så tokigt gissat, jag tror att det var då jag missade honom i Göteborg.

      Ja, Nick Cave är ju så otroligt bra! Han spelade här i somras, men det var en festival och blev alldeles för dyrt för jag ville inte se några andra artister. Synd, det får bli nästa gång.

      • Nu när jag googlade honom så kommer han tydligen till Sthlm igen i år, antar att det är i Berlinsvängen =) Han måste ju sjunga den där sången om Manhattan och Berlin i Berlin hehe. Nä har som sagt aldrig varit något större Lenny-fan, jag var på fäst häromkvällen och nån satte på den där graveyardskivan. Partypooper. =)

        Ja men gör’t! Jag tyckte det var grymt =)

  2. Han har en väldigt skön röst att lyssna på!
    Läste för längesen en roman av honom, eller om den kanske var självbiografisk, den handlade om några unga pojkar och var nog lite snuskig. Minns inte vad den hette, men jag tror den var bra!

    • Ok, jag har en bok av honom som jag inte ens läst för jag har för mig att den inte verkade så bra när jag började läsa. Men jag kanske ska ta en titt till på den. Det var ju trots allt över tio år sedan jag köpte den.

  3. I say, världen är en osannolik plats. Idag prata jag i skolan med en kompis som berömde Katarina Reuters utställning OCH så läser jag om henne också i din blogg.
    Och jag älskar Leonard Cohen, hans mörka röst ger mig rysningar av välbehag. Så skall en karl låta.

Kommentera

