Att resa lätt är inte alltid lätt.

Standard

Jag är inte ett fan av att packa. Jag hatar att packa inför en resa. Det har blivit bättre med åren, men det har varit så svårt att jag haft riktig ångest inför det och gjort det, i panik givetvis, klockan två på natten. Min mamma brukade alltid ringa mig på kvällen inför en resa jag skulle göra för att kolla om jag hade packat och höra vad jag skulle ha med mig för att hjälpa mig. Jag och min syster har pratat om det här och kommit fram till att det kan ha att göra med att våra föräldrar skilde sig när jag var 11 och hon 8 år. Vi flyttade varannan vecka mellan föräldrarna och bodde alltid ihop. Men det var skitjobbigt att flytta så. Jag hatade att flytta omkring varannan vecka. Till slut blev det lite annorlunda och jag bodde mest hos pappa och syrran hos mamma. De bodde ju ändå med ett hyreshus emellan så det var  bara att promenera över om en ville det.

Men nu har det som sagt blivit bättre och jag skriver alltid en lista med vad jag ska ha med mig. Jag tänker ofta igenom hur många dagar jag ska vara borta och sen bygger jag ihop olika klädkombinationer i huvudet så att det ska passa alla dagarna. Sen drar jag av några klädesplagg för jag har alltid med mig för mycket och kommer hem utan att ha använt allting. Jag tror att det var förra gången jag reste till Luleå som jag inte alls hade en lista utan bara packade ihop lite grejer. Och inte saknade jag någonting för det. Jo, en bikini, men vem kunde tro att det skulle finnas spa på hotellet vi bodde på sista natten innan vi åkte tillbaka till Berlin.

Varför kommer jag då att tänka på det här nu? Jo, vi ska åka på en lång resa snart och vår tanke är att endast resa med handbagage. Hur mycket får en ha i ett handbagage? Och hur stort får det vara? Jag hittade den absolut bästa sidan på hela internet om just detta. Handbagaget heter sidan helt enkelt. Där står allt om vad du inte får ha med dig och vilka mått väskor får ha på olika flygbolag. Perfekt. Och i förra veckan hittade jag till Morotsliv som skrivit om sin resa i handbagage till Thailand i fyra veckor. Vilken superbra hjälp det var och för övrigt vilken superbra sida.

Så nu ska jag bara hitta en ryggsäck som uppfyller alla mått som finns och sen ska vi börja planera 🙂

 

11 responses »

  1. Jag gillar inte heller att packa. Får alltid sån beslutsångest o tar med mig på tok för mycket.

    Verkar skönt att resa enbart med handbagage. Det som verkar jobbigast tycker jag är det där med vätskor. Jag vet inte hur det är generellt, men när vi reste ju så fick en bara ha med sig en sak som innehöll vätska. Å andra sidan behöver en väl inte så mycket, egentligen.

    • Ja, jag vet inte vad jag tror när jag ska packa. Att jag verkligen ska ha på mig allt är ofta helt osannolikt.

      Jag har funderat på det där med att när en bara har handbagage så går det ju inte att ha med allt. Men sen tänkte jag igen, vad har jag som är vätskor? Ingenting. Jag tvättar ju inte håret med schampo eller kroppen med duschcreme. Och inte har jag några spray- eller mousseflaskor. Så det ska nog gå. Det enda är väl att jag inte tror att en får ha pincett med sig, men jag ska testa och se om den slinker igenom.

      Vi har inte riktigt bestämt oss ännu var men jag återkommer 🙂

      • Spännande med en riktig långresa 🙂
        Jag fick först för mig att jag skulle ha så mycket vätskor med mig, men kom fram till att det nog bara är mascara, deo, solkräm och olja till ansikte och kropp jag behöver och mascara skulle jag kunna klara mig utan, resten går ju att köpa på plats!

      • Ah, solkräm tänkte jag inte på. Hm, vi har ju en annan typ som inte direkt är solkräm som är superdryg.Den är nog kanske bara 100 ml. Mascara, räknas det som vätska alltså. Jag får nog tänka om lite och kolla reglerna för vätskor på flygbolaget vi väljer. Fast varför fick ni bara ha en sak med vätska? Så är väl inte reglerna? Eller är det olika för olika flygbolag? Men annars går det ju att köpa på plats, precis som du skriver 🙂

      • 3 veckor. Jag och min väninna åker med våra grabbar (11 och 12 år) och en fd kollega till mig. Vi flyger till Bangkok, stannar till där, flyger till Bali, kollar läget och tar sedan båt till Giliöarna
        Då vill jag inte släpa på onödigheter 🙂

  2. Spännande! Blir nyfiken på vart ni ska, men det lär vi säkert snart bli varse.
    Jag har blivit allt bättre på att packa lätt. Ska man bara turista runt på egen hand (dvs inte någon konferens eller jobbrelaterat) så klarar man sig ganska bra på 2-3 ombyten samt underkläder och ordentliga skor.

    • Ja, det ska bli jätteroligt.

      Är det sommar så kommer en ju bara att ha lätta kläder på sig och de går ju att tvätta och torka lätt. Så jag tror inte att det blir några problem. Men en utmaning känns det som ändå.

Kommentera

