Jokkmokks marknad – den politiska delen.

Standard

Årets marknad i Jokkmokk var inte bara en vanlig marknad. Det var många politiska inslag som i slutändan resulterade i att många knallar valt att inte delta i marknaden.

Gruvan

Utanför Jokkmokk planeras det att grävas en gruva. Gruvor i sig är någonting jag inte är så mycket för eftersom att det exploaterar jorden på ett sätt som enbart är profiterande och inte någon tanke läggs på de som faktiskt måste bo i området. Som Kirunagruvan till exempel där gruvdriften gjort så att hela Kiruna stad måste flyttas för att annars riskerar den att falla ner i gruvan. Parentes. Men i alla fall så vill de gräva en gruva. Som jag förstår det så är det inte möjligt att neka till att det ska grävas om det finns fynd som t ex malm i det här fallet. Jokkmokks kommun har således fått gå med på att det ska grävas. På den positiva sidan sägs mer arbetsmöjligheter stå. Det kommer att generera arbeten under tiden som gruvan är i drift. Men på den negativa sidan står då att det endast finns malm att utvinna under en period av 10-15 år. Det är till skillnad från Kiruna rätt kass vinst. Ytterligare minus är att de kommer att vara tvungna att bygga ut vägarna till och från Jokkmokk. Bra kanske en tänker, men näe inte bara eftersom att de måste bygga ut för att långtradare med malm kommer att dundra förbi på vägarna och damma av sig malm. Föroreningen kommer att vara hemsk. Ytterligare minus är också att samerna har just där gruvan ska grävas sina betesmarker för renarna.

Politiskt partiutspel

Det finns ett politiskt parti i Sverige som jag inte har mycket gemensamt med. Partiet anser att renskötseln ska släppas fri och att vem som helst ska få föda upp renar. Det skulle i längden innebära att samerna förlorar sin kultur som de under så många år kämpat för i hela Sàpmiområdet i Sverige, Ryssland, Finland och Norge. Samerna har, som jag i mitt tidigare inlägg om marknaden skrev om, fått kämpa för sin rätt till kultur och religion vilken nu också vuxit sig stark. Detta vill nu ett parti inte alls ska finnas kvar. Men det är ju deras politik och det får ju stå för dem. Men partiledaren hade ett inplanerat besök till marknaden (av någon anledning jag inte riktigt förstår för det kan ju inte finnas en enda i Jokkmokk som delar deras åsikter om samerna) och därav var det lite demonstrationer och polisen var där. Mamma sa att hon under sina sju år i Jokkmokk inte sett polisen undantaget under våren då de jagar fulla skoterförare. Jag tycker att det blev en tråkig stämning på hela marknaden när det var folk som gick omkring med skyltar om att låta samerna vara i fred och med partiloggan nedslängd i papperskorgen precis som den antirasistiska symbolen med hakkorset överkryssat och ner i papperskorgen. Det ger en sur känsla i munnen liksom.

Kassaapparaterna

Det här är så löjligt att jag inte vet vad jag ska skriva. Men Skattemyndigheten har bestämt att alla som utför handel på marknader måste ha en kassaapparat i sitt stånd. Ja, men ni hör ju hur löjligt det låter. Om knallarna har en årsomsättning högre än x antal krononr är det lag på att föra kassa på det. Ja, det förstår jag för varför ska inte en kassa föras? Men att ha tvång om kassaapparat blir lite fånigt. Särskilt med tanke på att veckan innan marknaden var det 34 minusgrader och många knallar valde helt enkelt att inte åka till Jokkmokk eftersom att de inte visste om deras kassaapparater skulle fungera i den kylan. Då blir det ju bara fånigt tycker jag. Går det inte att föra en kassa utan apparat men med typ handskrivna kvitton och kassaskrin? Skattemyndigheten skulle med anledning av detta vara m´på marknaden och göra stickprover för att se om lagen efterföljdes.

Summan av kardemumman var alltså att det var den mest politiska marknaden jag varit på. Många marknadsplatser var tomma och det var väldigt mycket mindre marknadsbesökare än vanligt. En del affärer i Jokkmokk hade skrivit i sina skyltfönster att de pga gruvan valt att bojkotta marknaden detta år. Jag tycker att det är bra gjort att de väljer att visa sin ståndpunkt framför att sälja på den mest vinstgivande veckan under hela året. Men samtidigt så är det så sorgligt att det ska bli så här. Hur kommer det att se ut nästa år? Kommer gruvan att vara i drift då? Kommer marknaden att ens vara kvar? Var 409:e gången den sista?

jokkmokk20140206

Bildlån

 

För att poängtera så är informationen om gruvan enbart vad jag hört om den under mitt besök. Skulle det finnas några fakta som inte stämmer, säg gärna till för jag har inte läst på någonting om detta.

6 responses »

  1. Åh det låter ju jättetrist, allt ihop. Jag kan inte heller så mkt om det här men har ju hört om det på nyheterna både renskötseln och kassaapparaterna (vilket jag också tycker är helt befängt båda delar). Stora företag kör över den lilla människan liksom.

    Här har vi ju haft stora protester mot Nordkalk och deras vilja att bryta kalk på norra gotland, vilket inte bara skapar stora fula sår i naturen utan även riskerar grundvattnet på norra delen av ön. Jag är stum av beundran för att de fältbiologer och annat folk som i princip bodde hela sommaren 2013 i Ojnareskogen. Och hittills inget brott. Men helt förvånad och arg blir jag när jag stöter på människor som försvarar brytningen med ”vi behöver ju jobben”, nu är det ju en himla skillnad mellan gruvnäringen i Kiruna som jag förmodar driver i princip hela Kiruna, och Nordkalk som då pratade om 85-90 jobbtillfällen. Jag säger Bu till Nordkalk, alltså klarade vi nedläggningen av 90% av militären här och att LM Ericsson flyttade, ja men då fixar vi att Nordkalk inte får skada och förstöra – kortsiktighet är ett jävla vansinnighetstänk.

    • Precis, allt handlar om pengar och det är så tråkigt.

      Ja, men jag har läst om det där med Nordkalk. Också helt knäppt. Men jag tycker att det är skitbra gjort av de som bodde i skogen i protest. 85-90 arbetstillfällen är ju faktiskt inte så himla många när en tänker på den totala arbetslösheten i Sverige. Ibland (läs ofta) känns det som att de stora företagen inte riktigt tänker det där extra varvet innan de tänker på vad de kan tjäna. Jag undrar vad de kommer att göra med alla pengarna när hela naturen är förstörd och ingen kan leva i den längre. De kanske flyttar till Mars?

      • Ja men precis! Folk här har så himla snäva tankar. Ja jo men jag förstår stressen i att eventuellt förlora sitt arbete, been there done it liksom, men det kan ju inte vara värt att sumpa dricksvattnet på halva Gotland för. Ja jo tillslut sitter de där och försöker äta sina pengar, men det blir ju svårt.
        En person som pratade om det här sa seriöst att Ojnareskogen inte var värd att bevara, den var ju inte nån ”fin” skog. Haha då undrar jag. Men även om hen inte gillar att knata i skogen så är det väl inget argument för att kapa den. Galet. JAg känner att jag blir lite Avatar när det kommer till skog för fan det finns inget fulare än kalhyggen.

      • Ja, en vill ju inte såklart förlora sitt jobb men att förstöra naturen kan jag inte förstå bara. Haha, äta sina pengar, jojo.

        Ingen fin skog? Eh, nähä, men så då går det att meja ner den bara därför. Jag vet andra saker som inte är fina, men inte tycker jag att vi ska riva ner det för det.

        Avatar! Yay! Jag med. Jag minns när jag för ett par år sedan var uppe och hälsade på hos min mamma i Jokkmokk. På vägen kände jag knappt igen mig för att det fanns så många nya kalhyggen. Fruktansvärt fult.

  2. Det jag tycker är synd är att samerna nästan bara uppmärksammas när det sker något trist (så som besynnerliga politiska utspel och gruvor). Synd också att det fått försäljare att stanna hemma. :/

    Angående kassaapparaterna kan jag också tycka det är ett skämt. Jag förstår tanken bakom det och att det gör det lättare att hålla koll på försäljningen. Men i alla lägen fungerar det bara inte. Jag har själv stått och hjälpt till att sälja på historiska marknader och jag skulle bra gärna vilja se hur Skatteverket tänkt sig att man ska maskera en kassaapparat på en vikinga- eller medeltidsmarknad. Försäljarna där går ofta väldigt långt för att upprätthålla en historisk trovärdighet. Kassaapparater anno 2014 blir en stor anakronism…

    • Ja, men det har du ju helt rätt i. Det är bara i negativa sammanhang de uppmärksammas. Ja, att en del valt att inte komma till marknaden och sälja känns helt bakvänt. Jag hoppas att det blir annorlunda nästa år.

      Ett skämt är vad det är. Och jag kan tycka att de skulle kunna lägga arbetstid på någonting bättre än att besöka marknader för att sätta dit folk. Vad är det som de tror att knallarna inte gör rätt? Skingrar de pengar eller vad? Nä, de får nog tänka ett varv till tror jag. Och som du skriver är det ju helt upp och ner att försöka maskera kassaapparaterna.

Kommentera

