Jag tänkte på det här med gitarr.

Standard

Jag har alltid velat kunna spela ett instrument. I fjärde klass fick de som ville börja spela någonting och alla elever bjöds in till en instrumenttestarkväll. Då fanns alla musiklärare på plats och alla fick testa de instrument de var intresserade av. Jag blev helt fascinerad av cellon och hon som var lärare för det. Jag bestämde mig för att börja spela cello. Men efter en tid fick jag veta att det var så många som ville börja med just cello och alla låneinstrument var slut. Men jag kunde börja med fiol om jag ville. Det var samma lärare och jag ombestämde mig och började att spela fiol. Till en början var det kul men sedan så slutade läraren och en annan, tråkig och arg, lärare började istället. Och så var det på vintern och under gympalektionen och jag ville hellre åka skridskor så det blev inget av med det. Men cello var vad jag egentligen ville spela.

Fast att kunna spela gitarr så här hade ju inte heller varit helt fel.

 

8 responses »

    • Tvärflöjt var det instrument som flest spelade tror jag. Jag tror att det var lite inne på vår skola. Jag håller med om gitarr, att plinka lite då och då hade ju varit roligt att kunna.

  1. I lågstadiet var vi en försöksklass när det gällde musik. Varje onsdag (eller vilken dag det nu var) i tre år kom musikskolan på besök och vi lärde oss att ”spela” instrument. Jag fick cello på min lott. I trean tog jag extralektioner på fritiden, men det där med musik var liksom aldrig min grej. Har inget musiksinne. Jag slutade när läraren envisades med att det var dags att lära sig noter. Noter för mig var ett främmande språk, och språk är inte min starka sida det heller…

    Men du, det är ju aldrig försent att lära sig spela lite cello eller gitarr!

    • Åh, så du har spelat cello 🙂 För att inte ha något musiksinne verkar du ändå ha spelat rätt mycket då. Det där med noter känner jag också måste vara hemskt svårt.

      Jag har faktiskt funderat på att börja spela nu. Jag skulle till och med få låna en cello av en kompis som har massor av instrument. Och också kan spela allt möjligt. Han kan liksom ta upp ett instrument och bara spela. Så himla coolt.

  2. Åh, jag minns den där stunden så väl när vi fick testa instrument. Jag ville egentligen spela fiol men det blev piano istället. Dels för att vi hade ett och dels för att min mamma inte ville lyssna på nybörjareländet, sa hon. Fast egentligen var det nog mest för att hon själv inte hade lyckats lära sig att spela piano … Tokigt, det där.
    Så viktigt med bra och inspirerande lärare. Jag slutade med piano när jag fick sega mig igenom ett alldeles för svårt stycke i ett år …

    • Vad tråkigt att du inte fick spela fiol fast du ville. Men kanske att jag också hade resonerat lite så om jag var förälder, att om vi hade ett piano så var det ju också bra. Men ändå vill jag tro att jag skulle låta mina barn spela vad de ville. Mina ville ju inte köpa mig en cello (som var alternativet om jag ville spela) för att de antagligen tänkte att jag inte skulle spela så länge. Men kan du spela nu eller har allt försvunnit?

Kommentera

