Går det att (över)leva utan pengar i dagens samhälle?

Standard

Raphael Fellmar gör det. Sedan 4 år lever han och han familj utan pengar. Han tjänar ingenting och han betalar ingenting.Han är på pengastrejk helt enkelt. I boken ”Glücklich ohne Geld” (Lycklig utan pengar) skriver han hur han tänker kring detta och vad som är meningen med livet. Med sin bok vill Fellmar visa och ge exempel på hur konsumtionssamhället orsakar stora ekologiska och sociala problem. Att allt som inhandlas i en affär tär otroligt mycket på de resurser som finns. Han vill också få folk att öppna upp ögonen för den egna konsumtionen och fråga sig varför man handlar och om man verkligen behöver det. Han har också skänkt bort en stor del av bokupplagan istället för att sälja den.

Idén till sin pengastrejk fick han under en resa till Mexico, där han såg människor leva i riktig fattigdom. Han ser sin pengastrejk som en protest mot överflödes- och konsumtionssamhället. Han försöker att uppmärksamma och medvetandegöra vad vi gör med vår planet och hur vi förstör den. Förutom att ha skrivit en bok ger han också kostnadsfria föreläsningar över hela Tyskland, för bl a skolor, där han föreläser om sin idé om att leva utan pengar. Han menar att han är lycklig utan pengar och att det finns många som inga pengar har eller har stora skulder och behöver mer pengar och inte är de lyckliga över det. Om vi delar och återanvänder saker är det betydligt bättre för planeten än det ständiga konsumerande som finns i dagens samhälle.

Vad är grundläggande för att vi ska överleva? Mat och husrum skulle jag säga är svårt att leva utan. Fellmar arbetar för sitt och sin familjs husrum i ett Gemeindehaus, vilket skulle översättas till församlingshem. Begagnade kläder får han av vänner och bekanta. Mat får han genom att varje dag åka till stormarknader och se vad som finns bland bortsorterade varor. Allt som han inte själv behöver ger han bort genom att lägga upp det på internet för avhämtning. Att också leva som vegan är ekologiskt riktigt enligt Fellmar.

Även idén om en villkorslös grundinkomst är någonting som tilltalar Fellmar och han menar att fler människor skulle ifrågasätta om de verkligen gör det som de vill göra. Och följden skulle kanske bli att de tar egna initiativ och förändrar sitt liv. Fellmar menar att detta skulle fungera inom områden för social omsorg, miljö, kultur och andra samhällsviktiga områden.

Hans mål är att få till en utveckling av samhället.

Jag har inte läst boken ännu, men den står på den allt mer växande listan av att-läsa-böcker. Nästa onsdag på Dussman das Kulturaufhaus håller Raphael Fellmar en föreläsning som jag tyvärr missar då jag befinner mig på betydligt kallare breddgrader.

Källor:

NDR

Focus

8 responses »

  1. Fantastiskt! Och även om alla inte behöver gå SÅ långt så är det ändå bra att såna här människor finns, eftersom de öppnar upp många ögon och får många att tänka över sina egna liv.

    • Ja, eller hur! Jag skulle inte sträcka mig till att leva så, men det är ju skitbra att han föreläser om detta. Och om tanken bakom det hela så fler öppnar ögonen.

  2. Intressant! Vi lever inte i nått överflöd men har det ändå bra. Tycker konsumtionen i samhället gått till stor överdrift och det märks tydligt i bloggvärlden där mycket handlar om dur inredning eller en stor garderob fylld med dyra kläder. Att leva konsumtionsfritt är rätt extremt men jag tror alla skulle må bättre/ lära sig något av att prova leva lite ”fattigare”.

    • Ja, visst är det intressant. Jag skulle inte säga att vi heller lever i överflöd, men vi har ju så att vi klarar oss. Konsumtionshetsen är verkligen helt galen tycker jag. Jag tror som du att fler skulle må bra av att leva lite fattigare. Och att verkligen tänka efter mer.

  3. Låter väldigt spännande! Tänk vad alla fick prioritera annorlunda om man gav upp pengar. Vill minnas att jag försökte mig på att skriva en uppsats i filosofi om detta på gymnasiet.

    • Ja, jag tycker att det är sjukt tråkigt att jag missar hans föreläsning. Vad roligt att du skrivit im detta. Jag undrar hur det i praktiken skulle se ut om alla levde uran pengar. Lite som ett utbytessamhälle. Jag odlar tomater och du har hönor och så byter vi med varandra. Spännande tanke.

  4. Jag håller med Fifi ovan att alla kanske inte behöver gå så långt, men det är helt underbart att han visar att pengar INTE är ett nödvändigt ont. En riktigt tankeställare. Fast, iom att han får kläder och sånt från vänner och bekanta som i sin tur konsumerat kläderna så hmm, då är ju ändå del av konsumtionen. För alla skulle inte kunna förlita sig på gåvor från andra, men det är ju förstås inte heller poängen att alla ska leva som han. Oj, det blev lite rörigt 😛

    • Jag håller också med om att alla inte behöver gå så långt, men det är så intressant att läsa om det här. Hans tanke är att han inte ska spendera några pengar och att han inte menar att alla ska/kan göra som han. Han är ju som du säger en del av konsumtionen men inte en direkt del av den. Jag tror att han menar att han bara inte ska köpa någonting själv och att det är bättre att använda sig av kläder och saker som redan finns i konsumtionscirkeln liksom. Men det är lite rörigt och jag ska läsa hans bok så kanske jag kan komma med mer information om hur han tänkt 🙂

Kommentera

