På kurs för att hitta den rätta vägen. Eller så.

Standard

Jag var på kurs förrförra helgen. Eller kurs och kurs, seminarium kanske det skulle kallas. I stort handlade det om att lära sig hur en kan hjälpa sig själv genom att arbeta med energi. Energi som utvinns av och genom meditation och kontakt med sitt högre jag. Lära sig att känna harmoni och balans. Det låter kanske lite flummigt för en som inte varit i kontakt med såna saker innan, men det är egentligen inget annat än att lära känna sig själv och också att kunna hantera situationer i livet som känns jobbiga och som en kanske inte orkar med. Det kan en ju göra på flera olika sätt men detta sätter fungerar för mig och det känns bra. Jag har arbetat med såna här saker rätt länge egentligen och det mesta på kursen har jag också hört och vi har tidigare pratat om det. Men det var jättebra att få en koncentrerad bild av allt. Ett sammanhang och också praktisk övningar.

Det är inte rättvist att beskriva helgen i ett enda blogginlägg och dessutom tror jag på att den som söker såna här saker ändå hittar dem tillslut. Men några exempel på bra saker som sades under helgen:

  • Affirmationer. Det är ett bra sätt att själv förstå vad som är bra. Ta t ex  och säg till dig själv att du är en bra och fin människa. Genom att säga det gör du det till en sanning. Att istället säga: ”Oj, vad tjock jag är och jag ser trött och glåmig ut” gör att du sänder ut signaler till dig själv om att det är precis så det är. Vi bildar vår egna verklighet.
  • ”Endast när du älskar dig själv kan du älska andra människor” Genom att lära sig att älska sig själv så kommer du att kunna älska andra människor. Tänk affirmationer. Du är en underbar människa och det finns ingen som du. Du har massor av bra egenskaper. Titta på mitt inlägg om 10 asbra saker och tänk dig själv vilja saker du är asbra på.
  • ”Det du har din uppmärksamhet på, där finns också din energi.” Lägg energi på positiva saker. Lägg energi på det som du tycker om och som gör dig glad. Genom att lägga energi och uppmärksamhet på negativa saker fyller du också dig själv med negativa tankar.
  • Tänk positivt, tala positivt. Ja är positivt, nej är negativt. Jag såg en film där en man satt i en bar och en kvinna kom fram till honom. De kände varann sedan innan. Hon frågade honom hur han hade det nuförtiden. Han svar var: ”Med mig är det inte så dåligt.” Två fel. Med mig är det intedåligt. För att sända ut positiva signaler kunde han istället sagt: Med mig är det rätt så bra. Tänk på skillnaden. Känn skillnaden mellan att säga JA och att säga NEJ.
  • Säg inte att någonting är svårt, att det går dåligt, att du inte kan. Genom att säga det gör du det till sanning. Tänk istället att du helt enkelt ska göra det. Skulle det inte fungera så kan du det inte ännu bara.

Om du tycker att det här är mumbo jumbo och absolut inte vill befatta dig med såna här saker så tycker ajg att du kan försöka. Ta en dag och testa. Vad har du att förlora? Mer än tid. Tid är inte så farligt att förlora. Du skulle antagligen göra någonting under dagen som du anser som slöseri med tid och varför då inte det här?

9 responses »

  1. Åh precis det jag har varit inne och snuddat på här i dagarna. Vill också fördjupa mej mer. Jag kände det igår, när jag skrev min 10 grejer jag är bra på-lista. Så himla skönt det kändes och vilken bra person jag ändå är. Jag har haft det med mej hela dagen idag och det gör verkligen en jätteskillnad 🙂

  2. Asså, när jag läste inledningen på det här inlägget tyckte jag att det lät flummigt och lite så där Mia Törnbomaktigt (förlåt!). Men sen när jag kom till dina punkter, så insåg jag att jag håller på, och har gjort länge, med mycket av det du nämner! T ex att tänka positivt om mig själv, intala mig att jag klarar nåt som känns tufft osv.

    • Haha, jag får kanske ta och ändra på rubriken för jag kan inte med den människan. Jag vet inte vad det är.

      Men ja, det är så himla bra att tänka positivt. Sen när en väl kan göra en sak som en inte kunde innan så känns det ju ännu bättre.

  3. Affirmationer är något som jag tror starkt på. Man måste tro att man kan och tror man inte så får man intala sig själv att man kan helt enkelt 🙂 Vad gäller boken så tänker du på helt rätt bok. Alltså den är inte dålig men man har som listat ut hur den skall sluta på sidan 3. Det är dock ett ganska trevligt tidsfördriv att läsa den. Kramar Liza

    • Precis! Du har så rätt så.

      Aha, boken ja. Det kan vara lite tråkigt att läsa en sån bok och samtidigt ganska enkelt och trevligt. Jag får se om jag tar och läser den.

      Kram

  4. Pingback: Meditation, avstressning, jordning, energipåfyllning. | So, I live in Berlin

Kommentera

