Raw food morotscupcakes.

Standard

I mina mål för 2014 har jag inte tagit upp mat. Mat måste en ju äta och jag älskar mat. Men vad jag menar egentligen borde stå med på målen under detta året är att jag vill införa mer råkost. Råkost är någonting som jag inte skulle vilja leva enbart på eftersom att jag gillar varm mat. Tanken att aldrig kunna äta potatisgratäng, ugnsrostade grönsaker eller en het soppa finns inte för mig. Jag skulle inte må bra av det och det som inte får mig att må bra går bort. Det gäller för övrigt allt som jag inte gillar, inte bara mat.

Jag har tidigare länkat till FullyRawKristinas YouTubekanal och denna gång blir det morotscupcakes. Vad jag speciellt gillar med råkost är att godsaker som dessa cupcakes blir så mycket godare än om en skulle baka en kaka eller cupcakes med massor av socker och vitt mjöl i. En del av mitt matmål för i år är också att tänka på att inte äta socker eller vitt mjöl. Och ska det vara socker går det ganska bra att ersätta det med agavesirap eller brunt socker. Men just det processade måste jag fasa ut. Inte så att jag egentligen äter så mycket av den varan ändå, men jag väljer hellre att göra råkostgodsaker istället.

Ingredienserna för den som inte orkar titta på Kristina när hon gör sina cupcakes

Botten:

480-600 ml finrivna morötter

680 g dadlar

120 ml valnötter

1 tsk kanel

ca 3 cm färsk ingefära

1/4 tsk gurkmeja

Sätta alla ingredienser i en matberedare och mixa tills det är en fin massa.

Fyll cupcakesformar med så mycket du vill ha i dem.

Ingredienser frosting:

Juicen av 1-2-4 apelsiner. Här måste jag säga att hon är rätt vag i sin beskrivning, men jag tog juicen av 2 apelsiner. Men häll inte i allt på en gång, se hur konsistensen är på krämen. Den ska ju gå att spritsa bra.

480 ml dadlar

Frön från en vaniljstång

Mixa alla ingredienserna i en mixer tills en superslät massa.

Spritsa frostingen på dina cupcakes.

4 responses »

  1. Men hjälp, vad gott det lät!
    Måste säga att sen jag började äta veganskt har jag inte haft alls lika mycket sötsug, vilket jag är väldigt glad för! Men igår köpte jag hem agavesirap, det kan ju vara bra att ha!

    Här är förresten receptet på osten, klippte bara ut från Instagram:
    @fifi Jaa! Grunden är nötter (cashew & mandel har jag prövat) som man blötlägger & sen mixar med kokosolja, kryddor & probiotika / rejuvelac (också mjölksyrebakterier). Sen kan man torka den försiktigt i ugn så den får lite yta. Ska gå att ha i spirulina & göra grönmögelost, mkt spännande! Finns endel recept om man googlar cashew vegan cheese!

    Det är från @tygdjur

    • Du har nog rätt i det. Jag är inte alla sugen på så mycket sött nuförtiden. Och när jag blir det så känns det så mycket bättre att kunna göra någonting med bara nyttigheter i. Och utan socker.

      Tack för receptet. Jag ska se om jag inte kan testa att göra ost.

  2. Mitt mål sen dottern föddes har ju egentligen varit att äta mer varm mat (som jag gillar). Men egentligen äter vi mer snack food: nu i veckan var det mycket nötter, sesampasta, grönsaker på macka och frukt. Ganska mycket raw food faktiskt. Kanske dags att börja inse att det inte är så dumt att äta så ändå …

    • Jag gillar också varm mat så jag förstår dig. Jag tänkte också lite så först att jag vill ju äta varm mat. Men det går ju att äta ett mål per dag raw. Om ni redan äter mycket sånt så är det ju inte så långt steg till att äta en full måltid raw per dag t ex. Jag försöker nu att äta en gång per dag raw och det känns så himla bra för kroppen och magen.

Kommentera

