Kundalini Yoga.

Standard

Ett av mina mål för 2014 är att börja med yoga. Jag har en kompis som nyss utbildat sig till yogalärare och hon har startat en kurs som började igår. Jag tänkte att jag skulle testa den varianten av yoga och se om det är för mig. Kundalini yoga alltså.

Det är en ganska lätt form av yoga och har inte några komplicerade och särskilt ansträngande övningar. En behöver alltså inte vara speciellt vig eller superfit för att kunna vara med. Passen är uppbyggda av olika serier med övningar som fokuserar sig på olika delar av kroppen, t ex ryggen eller immunförsvaret. Övningarna som görs kombineras med andningar och koncentrationen läggs på de mentala och andliga delarna av yoga.

Det är inte bara kroppsövningar i kundalini utan även mantran, mudras och meditationer som allt tillsammans påverkar kroppens chakror. Alla passa avslutas med en djup avslappningsövning och sedan meditation. Det finns ett fokus på att bemästra sinnet i kundalini och passar bra för de som söker andlig disciplin. Vilket passar mig alldeles utmärkt.Kundaliniyoga påverkar hälsan positivt och den stärker nervsystemet, balanserar körtelsystemet och frigör känslomässiga blockeringar. Det i sin tur leder till ökad livskraft och självkännedom.

Så jag cyklade iväg till min första yogaklass idag. En och en halv timme och jag älskar det. Så otroligt skönt och meditativt. Gårdagens pass hade fokus på mage, rygg, bäcken och ben. Det kanske inte var det bästa eftersom att jag dagen innan tränat just ben och hade världens träningsvärk. Men det gick ändå bra och det var skönt att stretcha lite extra. De höll på att renovera fasaden på huset som yogan höll till i, men trots alla bankingar i väggar kände jag mig superavslapppnad och hörde det nästan inte ens. Jag är mycket glad över att jag åkte iväg och jag ska definitivt fortsätta. Yay, ett av målen påbörjat!

8 responses »

    • Ja, det var jättehärligt. Det borde nog passa dig också som försöker stressa ner och så. Bra form för det plus att du gör yoga samtidigt. Vilket jag inser passar dig som handen i handsken eftersom att du vill optimera din tid så mycket som möjligt också 🙂

  1. Kul att du gillade det! Jag är mer inne p yoga som lägger fokus p styrkanoch smidighet, men visst är det bra att det finns så olika former!

    • Ja, egentligen är jag också mer inne på styrka men jag ville testa det här ett tag. Plus att det är lite roligt att det är en kompis som håller i det. Men helst av allt hade jag velat göra ashtanga yoga eller bikram yoga.

  2. Jag gick på en veckoslutskurs en gång, nån yogimeister utomlandsifrån. Det var avslappnande och intressant, men också ganska svåra meditationsgrejer emellanåt. Jag fastnade inte för det, men det var en cool upplevelse. Och det är ju superkul att du hittat rytmen för just den sortens yoga!

Kommentera

