Vegan chicken wings. Döden så goda de är.

Standard

Lite innan jul fick M en rekommendation på en YouTube-sida med veganrecept. Det är en helt fantastisk sida. Han som har den är så himla rolig och gör bara fantastisk mat om en frågar honom själv. Men i alla fall så måste jag rekommendera hans chicken wings. Eftersom att det är på tyska samt att det inte finns någon ingredienslista tänkte jag nu ge er detta kongeniala recept (Peters egna ord).

Ingredienser

Sojamedaljonger (de som finns här är ca 4*4*0.5 cm)

Liquid smoke (mängden beror lite på hur stark rökaromen är, jag tar en halv tsk av den vi har som är av märket TryMe)

1 msk tomatpuré

2 tsk stensalt (el. annat oraffinerat salt)

0.5 tsk jästextrakt

ca 1 dl solrosolja

1-2 tsk Grillkycklingkrydda

0.5-1 dl Barbecuesås (jag har en från Heinz som är bra)

Koka medaljongerna i ca 10-15 minuter. Skölj dem noga tills vattnet är klart. Pressa ur vattnet ur sojan mellan två skärbrädor så att de blir så torra som det går.

Sätt på ugnen på 250 grader.

Fyll en kastrull med vatten, liquid smoke, tomatpuré, salt, jästextrakt och koka upp. Ta av det från värmen och pressa ur vattnet på samma sätt som innan. Men skölj inte av sojan denna gång.

Skär sojabitarna i trekanter.

Ta fram en stekgryta, helst en som går att ha i ugnen och som inte är teflon eller nåt sånt nonstickmaterial. Häll i oljan och stek stek sojatrekanterna tills de fått riktigt bra stekyta i ungefär 10-15 minuter. I slutet häller du på kycklingkryddan och steker ett tag. Häll sedan på barbecuesås så att det blir ett klibbigt lager runt sojabitarna.

Sätt in grytan i ugnen och låt vara i 10-15 minuter.

Ät och dö en smula.

7 responses »

    • Haha 🙂

      Ja, jag vet faktiskt inte. Det fanns på hyllan med salt här, men det var inte lätt att hitta. Och sen funkar det utan också för vi hade inte skaffat det första gången vi gjorde det och skillnaden med och utan var marginal. Men ändå godare med.

    • Haha, jag förstår dig. Det är verkligen så himla gott. Jag vet inte om miso funkar. Jag skulle göra utan. Det är sån liten mängd som ska i och det var skitgott utan extraktet också.

  1. Pingback: Torkade sojastrimlor med barbecuesmak | Absolut plantbaserat!

Kommentera

