Lucka nummer 24 i Emilys julkalender – När jag kände mig riktigt älskad.

Standard

Dagens lucka är den sista i Emily Dahls ”Berätta om”-julkalender.

Den 18 november 2006. Den dagen kommer jag för alltid att komma ihåg. Det var lite ruggigt väder, som sig bör i november. Jag satte mig i bilen och åkte till min kompis Anna. Hennes granne hade kattungar och en från en tidigare kull som jag skulle få. En svartvit lite donna på ca 18 veckor. När vi kom gående förbi huset stod grannen med just den katten i fönstret och tittade efter oss. Hon vinkade med kattassen åt oss när hon såg oss.

När vi kom in fick jag hålla den lilla rädda kraken och hon verkade lite skygg. Sen pratade vi lite och så gick vi till bilen och gick igen. Med katten. Annas son var med och frågade vad jag skulle döpa den till. Allt hade kommit väldigt plötsligt och jag var egentligen inte så förberedd så jag sa att jag inte visste. Då sa han att hon kunde heta Saga. Men jag sa att deras katt heter ju det. Då sa han: Då får hon helt enkelt heta Swea. Och så blev det.

När vi kom hem till mig hade den lilla stackaren inte bara kissat utan också bajsat i handduken som vi fått att bära henne i. Så Sweas första upplevelse hemma hos mig blev rätt traumatisk eftersom att jag fick tvätta henne i tvättstället. Sen lämnade vi henne lite för att handla mat, låda och lite leksaker. (Jag sa att det kom rätt plötsligt.) När jag kom hem igen så såg jag ett litet katthuvud sticka fram vid sängen och hon sneglade lite på mig.

Jag lät henne vara under kvällen för att hon skulle lära känna lähenheten och mig och jag måste säga att hon visade sig nästan ingenting. När jag sedan gått och lagt mig hörde jag efter ett tag små, små försiktiga steg i sängen och hon kommer sakta fram och nosar på mig. Sen lägger hon sig bestämt som en sjal omkring min hals. Då kände jag att mer än så här kan en inte bli älskad av ett sånt litet pyre.

20131224-151403.jpg

6 responses »

Kommentera

