Lucka nummer 23 i Emilys julkalender – En gång när jag kände mig ensam.

Standard

Idag är det dan före dan. Och också dags för lucka nummer 23 i Emily Dahls ”Berätta om”-julkalender.

En gång jag kände mig ytterst ensam var när jag bodde i Sverige och hade brutit armen och hade opererats. Det var vintern 2009. Det skulle vara en ganska kort operation som var ytterst rutinmässig så det var inga problem. Jag låg efter operation och var så yr att jag inte kunde röra mig och det hade tvärtom varit en jättelång operation. Jag bara snurrade i huvudet och frågade tre gånger om de hade varit tvungen att ta en del av min höft, som de inte skulle veta förrän de hade öppnat upp handleden. Jag vet att jag frågade tre gången och de svarade tre gånger. Men ändå kom jag inte ihåg vad svaret var. Och jag kunde inte röra mig för att känna om det gjorde ont på höften. När de fick reda på att ingen skulle komma och hämta mig sa det att det inte kom på fråga. Jag måste ha någon hemma hos mig över natten. Jaha, men jaha liksom. Vad gör en när en är ensam då? Det var en privat klinik med inga möjligheter att sova över. De stängde klockan fem varje dag. Tiden gick och jag försökte bli klar i huvudet, men det gick verkligen inte. När klockan var vid lunch frågade de om de inte kunde ringa någon alls och min pappa blev uppringd. Så klart att han kunde komma från Varberg och hämta mig.

Han kom efter jobbet och jag kom ihåg att jag satt i bilen, med operationsklänning under jackan och slangar med smärtstillande till armen. Gipset som gick över armbågen så att jag hade armen i vinkel var stort och jag kände nog ingenting. Jag kommer ihåg att pappa frågade mig vad gasklockan egentligen var och jag sa: ”Jo, det ska jag tala om för dig. Men inte nu för nu kommer jag inte ihåg.” Han stannade till kvällen, men jag låg och sov mest hela tiden, när jag inte kräktes, så han sa till slut att jag kan nog vara ensam över natten. Han skulle ringa när han kom hem och sen på morgonen.

Jag har aldrig känt mig så ensam som då.

Sa jag att det var vinter? Och cirka 18 meter snö som jag utvecklade en rätt fin snöskottningsteknik med en arm för att få bort.

snö1

Kommentera

