Lucka nummer 18 i Emilys julkalender – en ikonisk/historisk person som inspirerar mig.

Standard

Här kommer en försenad lucka nummer 18 i Emily Dahls ”Berätta om”-julkalender.

Jag har funderat och funderat på detta inlägg. Vad ska jag skriva? Vem ska jag välja? Det känns lite som att jag bara skulle hitta på något bara för att eftersom att jag inte kom på en endaste person. Men sen slog det mig, jag gillar ju James Dean för sjutton. När jag var kring 13-14 år var James Dean min stora kärlek. Han fanns på mina väggar i mitt rum och stod där och såg sådär nonchalant och fantastisk ut. Snyggare människa kunde inte gå i ett par skor enligt mig. Jag våndades över att människan var död och jag skulle aldrig någonsin få tillfälle att träffa honom. Och även om så hade han vid det laget varit rätt gammal och skruttig. Det kanske var en del av tjusningen med honom också. Att han inte längre fanns. Jag kunde vara förälskad hur mycket jag ville och det förändrade ingenting att han inte längre levde på jorden. Fast om han inspirerar mig vet jag inte, han kanske inspirerade mig när jag var 13-14 år och ville till USA och jag vet inte vad. Men inte nu inte.

dean1Vem han var kan det inte finnas någon som missat. Han föddes 1931 i Marion, Indiana. På 50-talet började han med skådelspeleriet efter att ha gått en teaterutbildning i New York. Vad som gör James Dean så fascinerande är att han är så väl känd trots att bara en av hans filmer, East of Eden, hann ha premiär innan han dog. Han medverkade i endast tre filmer och är ändå en ikon idag.

James gillade snabba bilar och deltog i flera race och blev varnad av filmbolaget för att de höll på att spela in Giant, som blev hans sista film. Endast 24 år gammal (ung) dog han i en bilolycka när han körde sin Porsche i Kalifornien. Han körde alldeles för fort och försökte väja för att inte krocka med en annan bil, men det lyckades inte. Vid han begravning deltog 600 personer och utanför stod inte mindre än 2400 sörjande fans.

Hur kommer det sig då att han blivit en sån ikon? Många amerikanska ungdomar identifierade sig med honom i de roller han spelade, som var typiskt ungdomliga. Men att han var sexig spelar ju givetvis in också. Författaren Joe Hyams har sagt att James Dean var en sån som både män och kvinnor finner sexiga. Det kan jag inte säga någonting om mer än att ja, han är sexig.

Avslutningsvis ett av hans citat:

dean3

Källa:

Wikipedia

Kommentera

