Det svenska julbordet för de tyska vännerna. Vegan style.

Standard

Vi tänkte att vi skulle bjuda våra tyska vänner på ett svenskt julbord. De var glada över idén och jag har planerat en vecka vad jag ska göra. Det var ju klart att det skulle vara vegan så jag har letat veganjulrecept. Och lagat mat i två dagar. Alltså, jag vet inte hur många gånger jag funderat på om jag är riktigt klok. Nästa år ska vi bjuda på vegan bolognese säger M. Jag håller nog med. Jag har en svag aning att det kommer att vara lite, yttsipyttsi, för mycket mat för oss.

Det jag först tänkte på var såklart skinka. Sedan jag blev vegetarian 1997 har jag velat testa griljerad kålrot, men det har aldrig blivit av. I år är blev det av. Jag skalade och kokade en kålrot i ungefär 1.5 timmar. Sedan lät jag den svalna helt till dagen efter och griljerade den i ugnen precis som en vanlig julskinka med senap, lite honung och ströbröd.

Sedan måste det ju finnas Janssons frestelse på bordet också. Den har jag gjort varenda jul sedan 1997. Den har kommit att tillhöra vårt julbord sedan dess, för den är faktiskt godare än riktig. Och smakar anjovis. På riktigt alltså. Jag steker finhackade champinjoner, ca 250 gram, och fryst grönkål, ett par deciliter, i olja och saltar. Sedan grovriver jag potatis som jag lägger i en smord gratängform och varvar med champinjon och grönkålsröran. Sedan häller jag på sojagrädde och strör över ströbröd och gräddar i ugnen på 225 grader i ca 30-40 minuter.

Rödbetssallad är ju redan vegan så det är enkelt. Jag hackade kokta rödbetor, ett äpple, en stor inlagd gurka, en halv finstrimlad rödlök och blandade med vegan majonnäs. Jag gör den här majonnäsen. Och herregud alltså, vad god den blev. Jag kan för mitt liv inte förstå varför någon köper rödbetssallad. (Eller med tanke på att jag lagat mat i två dagar så förstår jag det nog ändå.)

Köttbullar måste också finnas på mitt julbord och i år blev det sojabollar som jag hittade här. Jag hade ingen kryddpeppar men jag satte en dryg halv tesked kummin istället. Jag mixade inte sojaröran efter stekning heller, för det blir så mosigt då. Och så malde jag lite valnötter inte så fint och blandade i så att det skulle bli lite bit i dem. Ett tips är att rulla dem små för det är godare när det är mer stekyta på och lite mindre innehåll.

Senapssill är den godaste sillen tycker jag och jag hittade en supergod vegan variant här. Det var skitenkelt att göra och smakar helt ärligt godare än sill. På riktigt alltså. Kom ihåg att salta vattnet när auberginen kokas, annars blir det inte bra. Jag glömde det och… ja, men salta vattnet bara.

Revbensspjäll kan vara så gott och också så torrt och tråkigt. Men jag gjorde en variant med sojafiléer som jag också hittade här.

En ost av något slag bör också finnas tycker jag. Jag testade att göra en dessertost som jag hittade här. Och ja, den kommer jag att göra ofta för den var så himla god. Och enkel. Och jag är ju fan av enkelhet.

Sen har vi det söta bordet som bestod av en sort raw food-bollar, pepparkaksbollar, och också apelsin- och saffransbollar som jag hittat här. Pepparkaksbollarna har jag gjort innan och det som är så enkelt med raw food är att det bara är att mixa ihop allt. Och apelsin- och saffransbollarna var dögoda. Nästa gång ska jag hälla i lite Cointreau i degen för det skulle göra susen tror jag. Sen gjorde jag knäck helt enkelt som vanligt fast jag bytte ut grädde mot sojagrädde. Det serverades också glögg inköpt på IKEA.

Mörkt bröd och öl hör också till. Jag gav mig inte på att baka något vörtbröd, men hittade ett mörkt, sött bröd i bageriet så det fick duga.

Nu gäller det bara att de där tyskarna gillar’t. De kommer snart…

Vi ser på den bästa julsången också tycker jag. För att komma i stämning liksom.

6 responses »

  1. Jag instämmer! Wow! Fast vegan bolognaise är banne mig inte dumt det heller (har precis ätit alldeles för mycket av en). Hoppas ni har det trevligt!

Kommentera

