Lucka nummer 16 i Emilys julkalender – Det bästa köpet i mitt liv.

Standard

Idag är det måndag den 16:e december och dags för lucka 16 i Emily Dahls ”Berätta om”-julkalender.

Mitt absolut bästa köp ever är en svart kappa som jag sprang på i Trollhättan 1999. Den kostade 100 kr på en second hand-affär på Drottninggatan. Affären finns nog inte kvar längre och jag var nog bara in i den en enda gång. Kappan jag köpte går till låren, är A-linjeformad men inte utsvängd. Den har en krage, dragkedja och tryckknappar. Knapparna var till en början svartmålade, men efter några år var de väldigt slitna och den såg lite sjabbig ut. Jag funderade om jag skulle måla dem eller hur jag skulle göra tills jag kom på att jag försiktigt kunde skrapa loss all färg och få silverfärgade knappar istället. Det blev jättesnyggt och kappan fick en lite annan stil.

För några år sedan blev den lite för stor och jag sydde in den så att den passade igen. Det är så enkelt när en har enkla kläder med raka snitt, då går det enkelt att bara sy en raksöm och så har en ett nytt, fint plagg igen.

Så, varför är det mitt bästa köp? Jo, det är så att jag använder den fortfarande. Jag har använt den varenda vår och varenda höst och även på sommaren ibland när det varit lite svalt ute. Om vi räknar lite på det är den 14 år gammal för mig och lite grovt kan vi väl säga att jag använt den mars-maj och augusti-oktober varje år. Och kanske i snitt 20 dagar per månad. Det innebär 1680 gånger på 14 år. Och den kostade 100 kr. Ett pris per tillfälle om 6 öre. Är inte det det bästa köpet någonsin så säg.

Märkligt är det dock att det inte verkar finnas ett endaste litet foto på denna skapelse. Ni får helt enkelt tro mig när jag säger att den är snygg.

4 responses »

  1. 6 öre per gång är ju kanon!
    Om jag börjar räkna efter så misstänker jag att det är just de billigare/second hand-fynden som jag använt mest medan jag är så rädd om de dyra plaggen (alternativt känner att de endast kan användas vid finfina tillfällen som aldrig blir av) att de kostar några hundralappar per tillfälle…

    • Ja, men det kan ju bli så för mig med, att de dyrare känns liksom för fina att användas. Men jag försöker att använda mina kläder, även om den gröna, blanka cocktailklänningen inte används varje dag 🙂

Kommentera

