Jag är köpt av media.

Standard

Jag tittar en del på YouTube, det måste jag erkänna. Mest blir det katter, musik jag inte har (jag gillar inte tyskreklamspotify och vill inte betala för Spotify) men jag måste erkänna att jag också tittar på snyftiga American Idolklipp eller Britain’s got talentklipp. Ni vet när typ en hemlös gör domarna speachless eller när hon Susan Boyle drar igång på sin audition. Lite snyftsnyft sådär. Ni som inte rensar cacheminnet och cookies vet också att YouTub ger förslag på vad de tycker att du ska titta på. Lite sådär om du tittar på det här så gillar du också det här klippet. Så är det ju med internet, men sånt stör mig.

Att jag ska bli erbjuden produkter av en viss typ bara för att jag varit inne på Zalando och tittat på en klänning en gång för flera månader sedan eller när jag är på Ebay Kleinanzeige och ska titta efter ett köksskåp så kommer det nästa gång jag är inne där upp förslag på just köksskåpsannonser. Av den anledningen rensar jag alltid min historik på datorn, jag har ingen lust att internet ska veta precis allt om mig. Det räcker med den information som redan finns. Jag rensar inte historiken på min dator efter varje gång jag vari inne. Kanske en gång varannan vecka, bara för att jag tycker att det är lite smidigt att min mail vet mitt lösenord så att jag automatiskt blir inloggad eller andra lösenord.

Men till saken då. Vad jag inte kan förstå är hur Youtube kommer fram till sina förslag för mig att titta på. Här om dagen gick jag in där och vad ser jag som förslag? The Science of Lust (Full documentary). Eh, ok. Jag har inte tittat på någonting som  har med lust att göra. Absolut ingenting. Så, hur gör de?

Kommentera

