Lucka nummer 15 i Emilys julkalender – Min favoritmaträtt.

Standard

Dagens lucka i Emily Dahls julkalender handlar om mat. Mitt favoritämne.

Min absoluta favorit är vegan bolognese. Jag skulle kunna äta den varje dag nästan. Den kom in i mitt liv tidigare i år när vi köpte vår första vegankokbok – Vegan for Fun av Attila Hildmann. Bolognesen var det första receptet vi gjorde från den kokboken och jag vet inte hur många gånger jag gjort den sen dess eller hur många som har fått smaka på den. Den är också supergod att ha till en vegan lasagne också. Jag vet många som inte gillar tofusmaken i tofu och jag kan hålla med om att den är lite speciell. Men tricket med tofu är att steka den i minst tio minuter, då försvinner den vobbliga och tofuaktiga smaken. Så här gör du:

250 g vanlig fast tofu
1 finhackad lök
2 vitlöksklyftor
50 ml olivolja
4 msk tomatpuré
150 ml torrt rött vin
havssalt
150 g passerade tomater
1-2 tsk agavesirap eller rörsocker
1 tsk torkad oregano
svartpeppar

Smula sönder tofun och stek den i olivoljan i minst 10 minuter.
Tillsätt den hackade löken och stek i 2 minuter.
Tillsätt vitlöken och stek i 2 minuter.
Tillsätt tomatpurén och stek i 2 minuter.
Tillsätt rödvinet och koka i 4 minuter.
Tillsätt de passerade tomaterna, oregano och agavesirap och koka ihop i 3 minuter. Smaka av med salt och peppar.

Under tiden kokar du spaghetti och gör vegan parmesanost att strö över. Den gör du så här:

Rosta 50 gram pinjenötter i en torr stekpanna.

Mixa pinjenötterna med 50 gram jästflingor och havssalt tills pinjenötterna är fint mixade. Klart!

4 responses »

Kommentera

