Lucka nummer 13 i Emilys julkalender – ett minne från min uppväxt.

Standard

Idag är det Lucia och dag 13 i Emily Dahls julkalender.

När jag var liten tyckte jag att det var jätteroligt att titta på mamma när hon sminkade sig. Hon hade nämligen den roligaste mascaran, kakmascara. En liten ask med en svart kaka av mascara som hon applicerade på fransarna genom att försiktigt fukta en liten borste och borsta i kakan och sen på fransarna. Jag tyckte att det såg så himla fint ut. Sen när hon applicerat ett par varv och var svart runt ögonen så tog hon en fuktig tops och tvättade bort det svarta som var utanför. Efter det hade mascaran torkat ordentligt och då var det dags för knappnålen. Det var så att hon hade en knappnål liggande bredvid borsten i asken som hon separerade fransarna med när hon var färdig. Jag minns att jag ofta satt på toalettstolen och tittade på henne när hon sminkade sig. Mascara var också det enda smink hon använde. Ingenting annat, bara mascara. Så är det fortfarande, men hon har gått från kakmascaran till vanlig mascara. Finns de ens kvar, de kakorna?

En annan sak hon ofta, om inte alltid, hade var nagellack. Oftast aprikos med pärlemor i. Hon var nog inte så noga med underlack som hon är nu, men hon var noga med att måla snyggt och fint över hela nageln. Inte utanför någonstans och två lager skulle det vara. Jag fick ofta också min naglar målade av henne innan jag kunde måla själv. Men hon tyckte att det var så jobbigt att måla mina naglar, hon nämner det ibland nu när jag är vuxen också, för jag ville ju ha lika snyggt som hon hade. Inte utanför och på hela nageln. Inte bara ett stryk per nagel, på hela nageln. Det dröjde inte länge innan jag själv började måla mina naglar. För det blev snyggast så. Då fick jag som jag ville och på hela nageln. Nu målar jag aldrig mina naglar längre, men snyggt är det.

kakmascara

6 responses »

Kommentera

