Lucka nummer 12 i Emilys julkalender – musik som inspirerar mig.

Standard

Idag är det (redan) den 12 december och här är dagens lucka i Emily Dahls julkalender.

Inspirerande musik alltså. Jag lyssnar rätt mycket på musik just nu. Det kan har att göra med den förträffligt finfina högtalaren som vi köpt och som går att koppla till telefonen så att jag kan lyssna i köket. Men ändå, jag lyssnar mycket. Jag är inte ett fan av Spotify (har inte på datorn så ofta och inte heller betalspotify = tysk reklam = nejtack) och då blir det musiken jag redan äger som jag också har i iTunes. Jag lyssnar mig ofta less på ett album eller artist och sen byter jag.

Jag har musik för alla tillfällen nästan. Och ibland vill en ju inte lyssna på musik helt enkelt. Jag skulle hellre kalla det för att jag väljer musik för sinnesstämning. Fast å andra sidan kanske jag väljer musik som jag vill ska inspirera mig för det jag just då gör.

När jag är arg lyssnar jag på Placebos album Black Market Music. Av någon anledning, för den är inte särskilt arg musik egentligen. Special K och Days Before You Came är favoriterna på albumet.

När jag är ledsen så lyssnar jag på min playlist med sorgsna och ledsna låtar som gör att det känns som att hjärtat håller på att spricka. Det är egentligen helt fel att göra så för det känns verkligen som att jag håller på att dö av olycklig kärlek eller nåt även om det inte är så. Men det känns lite lättare när jag lyssnat färdig.

När jag diskar eller lagar mat kan jag lyssna på vad som helst. Amanda Palmer, Caravan Palace, First Aid Kit, Florence and the Machine, Gogol Bordello, Jaques Brel, Lana del Rey, Lorde, PJ Harvey, Röyksopp, Zee Avi eller Tori Amos för att nämna några som spelas just nu.

När jag håller på att finulera omkring i lägnheten och plockar och fixar och trixar med allt möjligt vill jag ha hissmusik. Ni vet sån som är i bakgrunden bara och som en lyssnar på men inte riktigt lyssnar på. Då blir det jazz.

Men nu lyssnar vi på Gogol Bordello och kommer i torsdagsstämning tycker jag.

Kommentera

