Råkostens intåg.

Standard

Vi har kommit fram till att vi behöver äta mer råkost här hemma. Jag har ägnat tid åt att leta på internet efter recept på råkost. Vi har lite halvdåliga erfarenheter av just råkost så jag vill gärna hitta någonting som är supergott och gärna superenkelt också.

För ett tag sedan gjorde jag råsushi och det var fantastiskt gott och lika gott var de råa sommerrollsen vi åt. Men det går inte att bara äta det, även om jag skulle kunna äta båda rätterna jämt. Jag vill gärna ha flera olika alternativ som är precis lika goda.

Jag har hittat en sida som heter Oh she glows som skrivs av Angela Liddon. Jag tror att jag hittade till henne via Instagram där hon finns under samma namn som bloggen. Jag hittade ett recept på Detox Tabboleh hos henne för några dagar sedan och var tvungen att testa för att det såg helt fantastiskt gott ut. Jag använde grunden av hennes recept, men ändrade lite grann.

Ingredienser

1/3 blomkålshuvud

1/2 avokado

4 champinjoner

1 liten zucchini

1 dl majs

1 rejäl näve minitomater

1 dl frysta gröna ärtor

1 dl färsk persilja

1/4 dl färsk koriander (jag hade inte mer, men nästa gång tar jag en dl)

1 röd chili

Först mixade jag blomkålen till smulor i matberedaren. Det ska inte vara för fint så att det blir vattnigt utan så att det ser ut som cous cous ungefär. Sen hackade jag avokado, champinjoner och zucchini fint och blandade i. Efter det hällde jag i majs,delade minitomater och tinade, gröna ärtor. Till slut finhackade jag persilja, koriander och chili och blandade i det.

Dressingen gjorde jag nästan enligt receptet:

80 ml röd vinäger

2 msk olivolja

1 tsk agavesirap

salt

Häll allt i en burk och skaka om och häll sedan över tabbolehn.

Till det gjorde jag en bönröra.

1 burk vita canellinibönor

1 msk tahini

Cayennepeppar, så mycket som du vill.

Salt

Mixa ihop allt i en mixer till en slät röra.

Detta är på allvar något av det godaste jag ätit. Jag skulle kunna äta det varje dag och det är precis såna recept jag är ute efter.

Är det så att du sitter och ruvar på det godaste råkostreceptet någonsin får du väldigt gärna skicka mig det. Tack och bock i förväg!

6 responses »

  1. Pingback: Råkostsallad | Absolut plantbaserat!

  2. Pingback: Raw tabbouleh med hummus | Charlotta Sofia springer & trimmar

Kommentera

