Lucka nummer 11 i Emilys julkalender – det fulaste jag vet.

Standard

Dagens lucka i Emily Dahls julkalender.

Fult. Vad är fult egentligen? Jag har ändrat mitt sätt att se på fulhet sedan ett par år och när det kommer till fulhet så är det inte visuella saker jag tänker på. Jag menar om en tänker på kläder som någon har på sig. Vad är det som får mig att tycka att det är fult? Vad har jag för rätt att tycka att ett klädesplagg är fult eller att någon har en ful frisyr? Eller vad som helst. Jag har ingen aning om hur den personen tänker när den klär sig. Det kan också vara så att den inte alls tänker utan bara klär sig.

I helgen träffade jag en person som jag känner lite grann sedan två år tillbaka. Jag kom att tänka på det när vi träffades i lördags att jag nog aldrig någonsin sett honom i andra kläder än de han hade på sig. Jag har aldrig sett honom i annat än det halvrisiga och långa håret i en svans. Men vad gör det egentligen? Jag gillar honom supermycket för det. Jag gillar att han älskar att laga mat, vi kan prata mat hur länge som helst. Jag gillar att han är så totalt obrydd om precis allting. Men är han ful för det? Nä, jag vet inte det jag.

Vad jag istället tycker är fult är saker som att unga människor fortfarande mobbar varandra och att de som blir mobbade får leva resten av sina liv med känslan av att ha blivit mobbade. Hur det känns när någon berättar för dem att de är fula, har fult hår, kläder, vad som helst. Elakhet är också någonting jag har otroligt svårt att se som något annat än fult. När någon misshandlar människor, djur eller varför inte vår planet. Djurmisshandel är någonting jag har extra svårt för. Det har säkert att göra med att jag har/haft två katter och om det skulle hända dem någonting vet jag inte vad jag hade gjort. Girighet och profit är två saker som går hand i hand i vår värld som den nu ser ut. Det ska tjänas så mycket pengar som möjligt på i stort sett allt. Skitsamma om någon kommer till skada, huvudsaken att det tjänas pengar på’t.

Hur visar man detta visuellt undrar jag. Ja, varför inte på en katt? Med de sötaste tassarna som kontrast till det fula.

Pictures 19 007

Kommentera

