Äntligen, äntligen, äntligen.

Standard

Jag har sett recept efter recept på grönskålschips sedan i våras tror jag. Då fanns det ingen färsk grönkål att få tag i så det blev aldrig av. Men som jag har sett fram emot detta. Jag har de senaste veckorna återigen sett recept efter recept på dessa. Men det har inte gått att få tag i färsk grönkål. Jag menar om det finns i Sverige måste det ju finnas här tänker jag. Men nej.

Idag, mitt framför ögonen på mig, låg den där när jag var och handlade. Jag blev så glad att jag höll på att ge upp ett glädjetjut. Men det gjorde jag inte. Det hade varit roligt dock eftersom att jag var ensam och handlade.

Nåväl, jag har äntligen gjort grönkålschips. Jag valde att göra de som Louisa gjort med mandelmjöl för extra crunch. Jag gillar chilismak så jag strödde över lite cayennepeppar också.

Ingredienser

2 stora grönkålsblad

1/2 msk oliv- eller rapsolja. Jag hade rapsolja.

1 msk mandelmjöl

Örtsalt och paprikapulver efter smak.

Sätt ugnen på 150 grader. Riv av bladen från blasten i lagom stora bitar. Lägg det på en plåt med bakplåtspapper. Ringla över oljan, krydda och strö över mandelmjölet. Blanda med händerna så att det riktigt kommer åt överallt. In i ugnen i 15-18 minuter tills chipsen är riktigt krispiga, men inte brända.

Men jag dör vad gott. Testa bara.

20131210-193145.jpg

8 responses »

Kommentera

