Lucka nummer sju i Emilys julkalender – en person som betytt mycket för mig.

Standard

Nu är det den 7:e december och dags för lucka nummer sju i Emily Dahls julkalender.

När jag var liten var vi väldigt ofta hos min mormor och morfar på helgerna. Vi bodde 14 mil från dem så det var lätt att åka dit utan att det tog allt för lång tid. Mormor och morfar bodde på övervåningen i ett tvåvåningshus med två lägenheter. På undervåningen bodde min gammelmormor och gammelmorfar. Så länge jag kan minnas hade de bott så och det var jätteroligt att få träffa dem allihopa så ofta.

Min gammelmormor var världens finaste gumma. Hon var född 1904 dog samma år som Astrid Lindgren, Hon hade fyra barn och fick överleva tre av dem då en av hennes söner dog ett par år innan henne. Hon blev ju rätt gammal ändå, hon skulle fylla 97 år. Det var min gammelmormor som lärde mig att virka och att sticka och varje gång vi var där satt vi och höll på med någonting. Mormor gnällde lite, som min mormor alltid gör fast hon inte menar något illa med det, om att det gick så mycket garn till ingenting. Fast det gjorde ingenting för gammelmormor.

Jag önskar att jag kunde visa min gammelmormor allt jag stickar och virkar nu. Jag tror att hon hade uppskattat det.

20131206-211352.jpg

4 responses »

  1. Vad fint att du fick ha henne i ditt liv och att hon hann lära dej de sakerna. Vilka otroligt fina grejer du gjort! Älskar de små rosetterna. Jag har det där med handarbete efter mormor och mamma. Det är kul att kunna såna saker. Jag vet nästan inget som är så meditativt som att sätta sej ned med en virkning 🙂

    • Tack, rosetterna gillar jag också speciellt mycket.

      Det är så kul när man har någonting kvar av dem fast de inte lever längre. Jag kan sitta i timmar och virka eller sticka 🙂

Kommentera

