Lucka nummer sex – en person som inspirerar mig.

Standard

6:e december och dags för lucka nummer sex i Emily Dahls julkalender.

Inspiration. Det är svårt att välja en person som inspirerar mig. Jag inspireras av allt och alla på olika sätt. Men om jag ska välja en person som kommer just nu in i mitt huvud så är det Gudrun Sjödén. Denna otroligt färgsprakande människa går inte att inte gilla. Eller ja, det är många som inte gillar henne. Jag vet inte hur många gånger jag hört folk säga att de inte är någon Gudrun Sjödén. Och att hon kopplas ihop med ordet kulturtant eller dagisfröken (ja, jag vet att det heter förskolärare) för att beskriva någon. Men att hon inspirerar mig handlar mer om att jag älskar färg och mönster och är det någonting som hon faktiskt kan kopplas ihop med så är det verkligen färg och mönster.

Jag skickade efter en gratiskatalog förra året tror jag att det var. Just för att jag alltid har älskat färgerna på hennes kläder. Jag har aldrig varit in på varken hemsidan eller i någon butik så jag visste inte vad som väntade egentligen. Jag hade ju såklart sett några kläder i någon reklam eller i någon tidning, men inte mer. När katalogen väl kom tittade jag i den och ville ha massor av kläder. Allt var så himla fint. Men samtidigt så var det rätt dyrt. I alla fall för min lilla plånbok. Men kläderna är tillverkade i ekologiska material och det vill jag gärna ha.

Jag köpte aldrig någonting. Jag var också i butiken här i Berlin en gång. Men jag köpte ingenting. Varför? Jo, för att det är så att om det känns som att jag måste köpa minst tre, fyra plagg för att få en outfit och då blir det genast dyrt. Men vad inspireras jag då av? Jo, jag inspireras på så sätt att jag tar vara på intrycken jag får när jag ser kläderna och så har jag det i bakhuvudet när jag tänker på de kläder jag ska sy eller köpa. Lite stilmässigt.

2 responses »

Kommentera

