Julklapp(bok)stips!

Standard

Om det är så att du känner att du vill köpa julklappar till någon så tycker jag absolut att du ska välja bra och genomtänkta saker. Inte sånt som du köper bara för att köpa något. Välj hellre då någonting som personen gillar. Jag har alltid jättesvårt att hitta julklappar till de jag vill ge till och har också valt att göra många av dem själv. Förra året stickade jag ett par handledsvärmare till mamma, sydde ett kuddfodral med en uggla på till M, kokade två olika marmelader till min svärfar och svärmor och svägerskan fick varsitt par handledsvärmare de också.

Om du ändå vill köpa någonting, för att du kanske inte har tid eller lust att tillverka någon. Då tycker jag absolut att du ska ge bort böcker. Inte helt otänkbart väljer jag tre böcker som handlar om miljön på ett eller annat sätt.

50 sätt att sabba planeten av Mark Townsend

50-satt-att-sabba-planeten

Jag läste en recension av denna bok på en blogg och kände att jag var tvungen att läsa den. Boken tar upp 50 olika sätt att snabba på planetens undergång. För varför ska vi göra någonting om det ändå redan är för sent att rädda den? Det är en rolig bok på ett skrämmande sätt och jag rekommenderar verkligen att köpa den. Kanske till någon i familjen som säger att det inte är någon idé att köpa ekologiska produkter t ex. Klicka på bilden för att komma till Adlbris och beställa den.

Silent Spring (eller tyst vår på svenska) av Rachel Carson

silent-spring

När jag hörde talas om boken trodde jag att det var en bok skriven relativt nyligt, men biologen Rachel Carson skrev den redan 1963. I boken kritiserar Carson kraftigt den ökade användningen av miljögifter inom jordbruket. Hon menade att det hotade hela djurlivet. Som vi vet nu var DDT inte ett av den smartastemetoden att angripa växters ohyra, men då tänkte man inte på det.  och den kom att bli otroligt kritiserad. Hennes bok fick betydelse för hela västvärldens syn på biocidanvändning och på grund av detta har Carson blivit en slags ikon inom ekologi. Klicka på bilden för att komma till Bokus där du enkelt kan beställa den.

Badskumt av Katarina Johansson

badskumt

Detta är min absoluta favorit. Jag har dessvärre lånat ut den till min mamma som inte kan läsa i den så ofta för att hon blir så arg. Men den är värd att lägga ner tid på. Vad använder vi egentligen på våra kroppar? Tveksamma innehåll och giftiga ämnen som ingen skulle kunna tänka sig gömmer sig i de produkter vi dagligen smörjer in våra kroppar och tvättar våra ansikte med. Skrämmande, men viktigt. Klicka på bilden för att komma till Bokus och beställ den med en gång.

Kommentera

