Lucka fyra i Emilys julkalender – Hur jag får mina kläder att hålla längre.

Standard

Dag fyra och fjärde luckan i Emily Dahls julkalender är här.

Mina tips för att få kläderna att hålla längre är:

  • Det första och allra viktigaste tipset är att inte tvätta kläderna så ofta. Vanligtvis är inte mina kläder smutsiga, de är använda och har kanske blivit lite uttöjda i knän och armbågar. Men smutsiga är det nog bara om jag varit ute i skogen eller cyklat genom parken i regn så att leran stänkt upp på benen. Det innebär att jag inte tvättar mina kläder så ofta. Mest lägger jag dem i garderoben på hyllan för återanvändning innan tvätt. Jag vädrar dem ibland också genom att hänga dem i ett öppet fönster. Tvättar göra jag med tvättnötter eller tvättkastanjer vilket inte heller sliter på kläderna så mycket som vanligt tvättmedel.
  • Sy om kläderna som jag inte använder är ett bra sätt att få användning längre av kläder som kanske är för stora, för små, för långa eller kanske fel form. Att använda gamla kläder till att förnya med nya tyger, kanske en annan färg på en volang på en kjol är något jag ofta gör.
  • Köpa begagnat på second hand är en superbra idé inte bara för miljöns skull utan också för att då ser en bra hur bra ett plagg har hållit med tiden.
  • Laga kläderna i tid och gå inte omkring i trasiga kläder och tänk att du ska laga dem snart. För det blir bara värre då. Hålet blir bara större och du skjuter det längre och längre framför dig tills det tillslut inte går att använda plagget för att det är så trasigt.
4 responses »

    • Tvättningen är verkligen en sån sak som är enkel att dra in på också tycker jag. Inte så att jag använder smutsiga kläder, men det fattar väl alla 🙂 Jag gjorde så att jag tog bort min fåtölj som jag hade vid min sida av sängen och som alltid var överfull med kläder. Nu är den vid sambons sida och gissa vad som ligger i en stor hög där 😀

Kommentera

