Ett helt ovanligt adventsfirande.

Standard

I torsdags dammsög jag delar av lägenheten. Delar av lägenheten för att jag hatar att dammsuga och för att det var mest damm i köket och sovrummet. Delar av lägenheten dammsögs också för att dammsugaren saknar ett hjul och måste bäras när en dammsuger. Dammsugare är kanske inte det roligaste att köpa så därför bär vi omkring på den när vi dammsuger. Hallen är mellan kök och sovrum och fick således en liten raggartvätt skulle vi kunna kalla det. I alla fall. Köket alltså. Jag dammsög det ganska noga för att vara mig. Noga under soffan och under och bakom sophinkarna. När jag var bakom sophinkarna såg jag en liten mörk skugga på väggen. Hm, kanske vi hade slängt nåt som typ stänkt på väggen? Eller… Jag dammsög på andra sidan skåpsbänkraden och såg en likadan fast mindre skugga där. Hmm… där kan vi ju inte ha slängt något som kan ha stänkt på väggen. Jag sneglade på ovansidan av bänken och ser i kanten mellan bänken och väggen att det är en skugga där med. Hmm… det kan ju inte vara mögel där. Eller?

Jo, men vid närmare koll med ficklampa på sidan av bänken och efter borttag av socklar och tittande under den så inser vi att vårt kök har drabbats av mögel. Och inte så lite heller. Så vad gjorde vi igår? Jo, vi tog bort skåpen från väggen. Det är såna köksskåp från IKEA som har såna fötter som inte sitter fast utan som en bara för in i hål under skåpen. På bänken hade vi en bänkskiva som vi skruvat fast och själva skåpen, fyra stycken, var ihopskruvade. väldigt meckigt att få på plats och lite meckigt att få bort också. Men sen var det bara att ta itu med resten.

Först beväpnade vi oss med munskydd. En vill ju inte andas in mögel liksom.

20131201-220921.jpg

Sedan inspekterade vi eländet och sprayade mögelborttagning på. Lät det torka. Torkade av mögelborttagningen. Sprayade på alkohol som tar bort möglet ännu mer. Lät det torka. Sprayade på mögelförhindrande spray och lät det torka. Och sen plockade vi ihop hela bänken igen.

Trevlig först advent liksom!

6 responses »

  1. Mögel är en tråkig historia. Hoppas det här räcker.
    Här i min hemstad har var och varann skola mögelproblem och ungarna kuskas omkring för att kunna gå i skolan.

Kommentera

