Vegan livsstil blir allt vanligare.

Standard

Jag vet inte om det är för att jag själv blivit vegan, men jag ser fler och fler som blir veganer. Mängder av vegana kokböcker dyker upp och på Instagram ser jag fler och fler som väljer att gå över till clean eating, som innebär att du äter ren och oprocessad mat. Det är så roligt att se att fler människor tänker till över vad de äter och jag tycker inte att det spelar någon roll om det är för att det är nyttigt du äter vegan eller för miljön eller djurens skull. Inte heller spelar det någon roll om du äter vegan en dag i veckan. Alla orsaker är bra orsaker.

En grupp ungdomar i Baden-Wurtemberg startade förra året ett projekt där de under testmånad levde som veganer. I år gjorde de ytterligare en vegan månad och de som ingår i gruppen är mellan 14-30 år. De informerar sig om hälsoaspekterna, ekologi och etik och de som vill är välkomna att gå med i deras grupp. De träffas lite då och då och utbyter bl a favoritrecept med varandra.

Leo Babauta driver bloggen Zen Habits och har gått över till plantbased kost. Han föreslår att alla har en vecka där de äter enbart vegan kost. En vecka. The 7-Day Challenge. Det är inte mycket, det klarar alla av. Anledningarna till hans utmaning är följande:

  • A fun challenge to try veganism.
  • A way to find compassion for animals.
  • A way to explore healthy eating, and yourself.
  • Free meal plans and recipes from me and others.
  • A guide on nutrition, how to go vegan, and more.

Det finns en gratistidning som heter Schrot & Korn som ges ut en gång per månad och finns på de ekologiska affärerna att hämta. De har lite artiklar om ekologi, tester av ekologiska produkter och recept. Bara det senaste halvåret har tidningen börjat ha vegana recept i varje nummer. Innan var det ”bara” vegetariska recept och vanliga.

På internet hittar du mängder med vegana receptsidor om du letar. Jag har skrivit ett inlägg med mina favoritsidor på internet, men det finns som sagt otaliga fler sidor att söka efter fantastiska recept på.

Om du är intresserad av att gå på restaurang eller vill veta om det finns en vegan affär i din närhet så finns sidan Happy Cow. Där kan du söka på städer och länder och den är riktigt bra.

Har du intressanta, eller inte, sidor på nätet om vegan livsstil eller kanske vill du tipsa om en helt fantastisk receptsida? Då är det bara att kommentera!

DSC_8467En glad ko i Alperna. Bild tagen av M.

6 responses »

  1. Jag tycker det här är så spännande! Ja, du vet ju att jag är nyfiken på clean eating och jag försöker att äta mer veganskt. Det känns liksom så onödigt att äta en massa kött och processad mat när det finns alternativ!

    • Precis, det finns så otroligt många alternativ nu förtiden så vi behöver egentligen inte äta kött. Fast jag tycker att om en vill göra det så är det ju också ok. Bara en tänker till och väljer ekologiskt.

  2. Det har ju blivit allt mer okej i samhället att vara vegan, tror jag, och därför är det lättare för vegankokböcker etc att nå ut. Sedan är ju nätet ett fantastiskt ställe att nå ut till andra så spridningen blir ju större än på den ”konventionella” arenan. Men sen kanske också som du säger, du har fått upp ögonen och då ser man det överallt 🙂

    • Ja, nog är det så att det blivit enklare att vara vegan i samhället. Jag minns när jag var yngre, då sammankopplade man ofta veganer med djurrättsaktivister som bränner Scan-bilar och sånt. Så är det ju inte riktigt nu.

Kommentera

