Äppelskatten.

Standard

Som alla vet finns det mängder med äppel- och andra fruktträd som står i trädgårdar och i skogar och som ingen tar hand om. I trädgårdarna kan det vara så att de som bor där är gamla och inte längre orkar eller har tid att ta hand om äpplena. Det finns en sida som heter Fruktkartan där de också gjort en app som hjälper en att hitta fruktträd i offentliga miljöer i Sverige. De som är intresserade av att t ex göra eget äpplemos eller andra goda saker med äpplen tycker jag genast ska ladda ner den och söka reda på lite finfina äpplen. Bor man dessutom i Göteborgs/Borås-området kan man också lämna in sina äpplen till Borås musteri för att få lite supergod äpplemust gjord av äpplena.

Här i Tyskland är det precis likadant. Mängder av fruktträd som ingen plockar äpplen från. Men det finns en organisation som heter Stadt macht satt som har tänkt till och skapat Apfelschatz. Där får man anmäla sig om man vill donera sina äpplen som sedan går till skolor och kitas där de lär sig om äpplen och hur man tar hand om dem. Under oktober månad samlade man in inte mindre än 10.5 ton äpplen på det sättet. Det är helt makalöst vad folk har i sina trädgårdar utan att ta hand om det.

Igår fick vi äpplen av en kompis vars föräldrar har så mycket att de inte vet vad de ska göra med dem. Jag tänkte göra äpplemos med kanel. Till det behöver du:

1 kg äpplen

Syltsocker (läs på paketet hur mycket du behöver)

1 kanelstång per burk

Något slags konserveringsmedel.

Skala och kärna ur äpplena och lägg dem i en gryta och koka upp. När äpplena är mjuka mosar du dem så mycket som du vill. Jag brukar lämna lite klumpar för att det är gott med lite struktur på moset. Häll i syltsockret och koka enligt anvisningarna.

Desinfektera burkarna genom att koka dem i vatten i 15 minuter. Lägg i en kanelstång i varje burk och häll genast upp det heta moset och sätt på locket och ställ burken upp och ner. Då bildas vakuum och moset hållet sig i rumstemperatur innan du öppnat den.

6 responses »

    • Ja, jag tyckte det var supersmart. Det är helt galet vad mycket äpplen som bara ruttnar bort annars.

      Jag tycker i och för sig att det är bra att det skapar arbetsplatser, men som du säger så känns det lite mindre kommersiellt med apfelschatz.

  1. Jag har aldrig gjort äppelmos. Har nog inte ens ätit det sedan jag var barn (osäker på om jag tyckte om det då). Dessvärre finns det inga äpplen kvar här att göra mos på (om man inte köper dem förstås)

    • Äpplemos med kanel i är jättegott, jag brukar ha det på havregrynsgröt.

      Det finns vinteräpplen, men jag vet inte när de egentligen plockas. Det borde väl ändå räknas som vinter nu va. Du får testa att göra det nästa år istället.

  2. Det är så smart det där. Att dela med sig till andra som behöver bättre än vad man själv gör. Och så härligt att människor verkligen gör det!

Kommentera

