Nya maträtter sa vi och så blev det.

Standard

Vi lagar väldigt mycket mat och sedan vi blivit veganer så är det lite roligt att lära sig nya rätter. Vi köpte två  kokböcker och vi fick en kokbok, alla med vegana recept. Det blir tyvärr ändå ofta så att vi lagar det vi kan och det vi tycker om. Därför sa vi i söndags att vi skulle laga minst ett nytt recept per dag i veckan som gått. Bra idé!

Måndag frukost började med overnight oats. Det kommer vi definitivt att göra igen för det var både enkelt och gott.

Lunchen bestod av egna biffar på svarta bönor, lite sojagranulat, rödlök, vitlök, chilipeppar och majsmjöl som jag mixade ihop och stekte biffar till. Till det hade vi pasta och en tomatsås på passerade tomater, chili, lök, salt och svartpeppar.

Snacks gjorde jag på kvällen och de bestod av skivad banan med jordnötssmör emellan två skivor och sedan doppat i choklad och fryst ett tag. Supergott, men jag kan ju inte äta socker på kvällen så jag kunde knappt sova på hela natten. Men goda var de.

Tisdag blev en dag med raw sushi till lunch. Det var så himla gott och jag kommer definitivt att vilja äta det igen. Flera gånger. Jag har fått hindra mig själv för att inte göra det en gång till i veckan som gått.

Onsdagens snacks blev den överblivna chokladen från måndagen som jag smälte igen och hällde i hackade cashewnötter och cornflakes. Massan bredde jag ut på ett bakplåtspapper och strödde över lite flingsalt.

Middag blev en sötsur soppa som M hittade i en av våra kokböcker. Jag var inte så delaktig i lagandet, men den innehöll ananas, sugar snaps, gul paprika, tomater, buljong, sojasås vet jag. Sen stektes tofutärningar i kokosfett och ströddes över och så smakades soppan av med limejuice och risvinäger. Egentligen skulle det varit rismalt i soppan också, men den jag hittade var så jävla dyr så jag köpte den inte. Men soppan var supergod. Jag hade själv bara bläddrat förbi det receptet för sötsur är inte riktigt min favorit men som soppa var det jättegott.

Torsdag middag blev spaghettipumpa. Som jag letat efter denna pumpa. Det rekommenderar jag verkligen.

Snacks blev pumpakärnorna som jag rensade från pumpatrådar och satte in i ugnen på 100 grader i kanske 20 minuter. Jag testade dem eftersom tills de smakade bra. Och av spaghettipumpa blev det supergoda rostade kärnor.

fredag åt vi glaserad sötpotatis med korianderris och jordnötssås till middag. Men ni hör ju vad gott det låter. Receptet kommer från restaurangen Lucky Leek som vi ännu inte ätit på men som vi har en kokbok, Vegan Genial, från.

Lördagens middag blev valnöts- och tofubiffar med smak av koriander och nån femkryddshistoria och rödkålssallad. Det receptet kommer också från kokboken Vegan Genial och restaurangen Lucky Leek.

Söndagen och middagen gick i raw food-tecken. Vi har bestämt att vi ska ge raw food en chans och äta det minst en gång per vecka. De rätter vi gjort, förutom raw sushin, har haft en rätt grön smak och det är inte alltid en vill ha den gröna smaken. Även om det är gott. Med grön smak menar jag om man mixar till en soppa så smakar det lite grönt liksom. Så idag blev det sommerrolls med sojadip från Mitt gröna kök och Louisa och vintergryta som jag hittade någonstans på internet och skrev av och glömde skriva upp varifrån.

Söndagssnacks blev pepparkaksbollar från Mitt gröna kök. Igen. Jäklar vad goda.

4 responses »

Kommentera

