Har ni inte testat spaghettipumpa så är det på tiden nu.

Standard

Igår åt jag spaghettipumpa för första gången. Jag har läst om det sedan i våras och äntligen var det pumpasäsong så jag kunde hitta en.

Det går till så att först delas pumpan på längden i två, sen penslade jag olja på snittytan och lade dem med snittytan ner på ett bakplåtspapper. De fick åka in i ugnen i 50 minuter på 200 grader och så kände jag lite om de var klara. Ett tips är att inte känna på skalet om de är klara som det går att göra med hokkaido och butternut. Det är nämligen så att spaghettipumpans skal är jättehårt och går inte att äta. Det känns som hårdplast ungefär. När pumpan var klar gröpte jag ur halvorna med en gaffel och då bildar köttet strimlor som spaghetti.

När det var ungefär en halvtimme kvar av tiden i ugnen så finhackade M en zucchini, en lök, vitlök, chili och svamp som sedan stektes och så hällde han på passerade tomater och lite sojagrädde. Detta fick koka ihop till en tjock sås.

Hur gott det var? Ja, men så himla gott. Såklart!

20131122-164834.jpg

2 responses »

Kommentera

