Raw sushi är nog snäppet godare än vanlig.

Standard

När Maggie gjorde raw sushi blev jag väldigt sugen på att testa för det såg och lät så himla gott. Igår gjorde jag slag i saken och testade det till lunch och det var verkligen så gott som jag trodde. Nästan snäppet godare än med ris.

Ingredienser sushi”riset”

1/2 blomkålshuvud

1/2 palsternacka

3 cm ingefära

2 dl nötter (Valnötter eller hasselnötter. Jag valde valnötter denna gång.)

1 rågad msk honung

1/2 tsk sojasås. (Vi har så blaskig sojasås och har inte kommit oss för att köpa en mer smakrik så jag hade en hel tesked. Smaka av och se hur du tycker.)

Ingredienser övrigt:

Noriblad

Wasabi *

Sojasås

Inlagd ingefära *

Fyllning av valfritt val. Jag hade champinjoner, finstrimlade morötter och zucchini.

Börja med att blötlägga nötterna för att få bort fytinsyran som gör att kroppen inte tar upp näring lika bra. Jag hade de i blöt några timmar, men över natten funkar också bra. Sätt alla ingredienser i en matberedare och mixa ihop det till smulor.

Lägg lite av ”riset” på ett noriblad och tillsätt fyllning längs sidan längst ner och rulla ihop bladet till en rulle som du sedan skär med en vass kniv. Gör så många rullar som du har ”ris” och ät sedan bitarna genom att doppa dem i sojasås blandat med wasabi.

20131119-162852.jpg

*  Inlagd ingefära är inte raw utan kokt så om du vill äta det enligt raw så uteslut den. När det gäller wasabin så vet jag inte om den är raw, men för att vara på säkra sidan kan en ju utesluta det. Eller är det raw, någon som vet?

Nä, jag ska inte bara skriva om mat, men jag är väldigt glad i mat just nu och har inte så mycket annat att skriva så det blir mat.

 

6 responses »

  1. Pingback: Tillbaka på banan och raw- nyfiken | Charlotta Sofia springer & trimmar

  2. Pingback: Raw sushi – low carb (och med lite ändring, lchf) | Charlotta Sofia springer & trimmar

Kommentera

