Overnight oats till frulle.

Standard

Sedan en tid tillbaka har jag läst om hur frälst Fifi är över sina overnight oats. Jag tyckte att det lät spännande och har sagt länge att jag ska testa det. Idag (eller ja, igår) bestämde jag mig för att äta det till frulle idag. Det är en otroligt enkel frukost som en slänger ihop väldigt snabbt och dagen efter bara äter. Det är också enkelt att ta med sig till jobbet om det är så att en inte gillar eller kan att äta direkt på morgonen. Jag är tillhör inte någon av de kategorierna men gillar det ändå.

Hur gör en då? Enkelt. Receptet kommer från Louisa, som är Fifis syster, och som har bloggen Mitt Gröna kök som är en av mina favoriter när det kommer till receptsidor.

Grundrecept

1 dl havregryn

2 msk chiafrön eller linfrön (Jag hade linfrön för jag har inte köpt chiafrön ännu.)

2 dl vätska (Jag hade sojamjölk.)

Sen lade jag till:

Lite russin

En sked jordnötssmör

Till M lade jag till:

En msk kakao och lite kakaoflakes.

Sen blandar en bara ihop alltihop i en glasburk och skakar om och ställer in i kylen över natten. På morgonen är det sen bara att röra om och äta det. Om en vill går det utmärkt att toppa med valfria saker på. Vi valde en halv banan i skivor, lite solrosfrön och hackade valnötter. Nästa gång ska jag nog ha lite mer russin, lite hackade torkade aprikoser och lite mindre vätska.

Sen äter en bara det tillsammans med en stor kopp kaffe. (Ja, nä men det är inte en del av receptet men en del av mitt måste på morgonen.)

20131119-161124.jpg

10 responses »

    • Haha, ja men det har du kanske rätt i. Jag tänkte inte ens på det. Men sen äter jag rätt mycket sånt ändå så min mage kanske har vant sig. Jag vet inte om chiafröna är laxerande, men det kan ju vara värt att testa med dem kanske?

    • Ja, ibland kan det vara skönt att slippa fixa i ordning frukost på morgonen. Vad jag gillar också är att det är så enkelt att bara hälla i vad jag vill ha och skaka om 🙂

Kommentera

