Spontant sverigebesök.

Standard

Faktiskt lite spontant blev det en sverigeresa för mig inbokat förra veckan. Jag åkte till Göteborg på fredag morgon och kom hem i onsdags.

Fredagen bjöd på lunch på First Hotel G med Tove. Jag älskar deras salladsbuffé som går alldeles utmärkt att äta bara den om man vill. De har två dagens och en veckans soppa. Ingen av rätterna var vegan så jag tog bara buffén, men det finns så mycket att äta på den så jag blev absolut mätt.

Efter lunchen åkte jag hem till Tove och vilade på soffan med en blyertskatt. Spira ser ut att vara tecknad i blyerts och är världens fluffigaste katt. Hon gillar mig och att mysa. Så det gjorde vi tills klockan blev halv fyra och jag handlade lite på Hemköp innan Tove kom hem.

20131115-155119.jpg

Vårt mål för kvällen var att åka till Åmålisch. I skogarna utanför Åmål har hon ett torp. Där spenderade vi hela helgen med vedeldning, utedass och god mat. Och ett besök till Åmål centrum. Söndagen var den stora torpstängardagen. Vi tömde kylskåp, mussäkrade saker i skafferiet, slog av alla element och sa adjö för denna säsong. Sedan åkte vi tillbaka till Göteborg och åt pizza och såg på film.

20131115-155144.jpg

Måndag hade jag bestämt träff med Sofia – FifiEn Deli Haga. Vi har aldrig setts, men följt varandras bloggar i flera år. Det är skitskoj att det nuförtiden är så lätt att lära känna nya människor på nätet. Och om man träffas är det ännu roligare. Sofia var jättetrevlig och det var superkul att träffa henne. Hon är färgglad och på Instagram taggar hon ofta #färgförfan vilket jag tycker är roligt. Jag är privat på Instagram men annars hade jag också taggat det, för det är så kul att se alla färgglada människor. Maten var också helt fantastiskt god.

Efter lunchen gick jag till Emmaus på Linnégatan och fyndade världens fulaste kjol med världens snyggaste tyg. Jag ska sy om den pronto till kjol som jag kan använda istället. Sedan gick jag till Myrorna på Järntorget och fyndade en orange tröja från Åhléns som var helt oanvänd. 45 spänn, som hittat. Sedan tog jag en tur genom Nordstan av någon anledning. Det var hysteriskt mycket folk där. Jag väntade egentligen bara på att klockan skulle bli 18 så jag fick åka iväg till Hisingen och Jeanette. Där gjorde jag en tomatsoppa och vi pratade hela kvällen.

Tisdagen var också en lunchdejtsdag. Jag träffade Anna från mitt förra jobb. Det var superskoj och vi käkade på Super Sushi på Drottninggatan. Jag åt vanlig sushi med fisk. Ibland går det att vara ickevegan också.

Efter lunchen åkte jag runt i Göteborg för att hitta en Hokkaidopumpa till pumparisotton jag skulle göra på kvällen. Helt, stört omöjligt att hitta en pumpa. Det fanns en sån Halloweenpumpa på Hemköp, men 1 den vägde nog 5 kilo och 2 jag har aldrig ätit den så jag vet inte hur den smakar eller om den ens passar till risotton. Det blev istället svamp- och sparrisrisotto till mig och Tove. Också gott.

Onsdagen började tidigt och jag åkte med 10.50-flyget hem. Det är som trevligt att vara på semester, men det också som skönt att komma hem igen. Jag gillar ju som Berlin. Lite mer än Göteborg.

8 responses »

    • Ja, det är ibland trevligt med lite sverigebesök 🙂

      Det känns lite roligt att man ibland kan tycka att man känner en person jätteväl fast man aldrig ens träffats. Vad kul att det blivit en så bra vänskap för er 🙂

Kommentera

