Om en galge.

Standard

En gång var i Sundsvall med min syster och hälsade på hos mamma, som bodde där på den tiden. Min syster och jag skulle åka in till stan och handla. Det var vinter och ganska kallt och tråkigt väder. Vid en busshållplats hoppade det på en kille och satte sig framför oss på bussen. Han hade stort, ljust, lockigt hår. Ett sånt där hår som växer som en stor boll runt huvudet. På sig hade han en mörkbrun mockakappa med ljust ludd som stack fram i sömmarna. En sån där snygg en ni vet.

Egentligen tänkte jag inte så mycket alls på honom förrän efter ett tag när jag såg att han hade galge som stack upp i ur jackan och in i håret. Som att den hade fastnat kvar i jackan när han tog på sig den. Det såg väldigt lustigt ut och jag och syster fnissade antagligen rätt mycket. Sen gick han av och var precis som vanligt. Med sin galge.

Jag har tänkt på honom ganska mycket under dessa år och funderat på om han visste om att han hade en galge i jackan. Eller om det var av misstag och han såg det när han skulle hänga av sig den igen. Och om han visste att han hade en galge, hur tänkte han då? Han kanske tyckte att det var pinsamt att ha en galge i jackan och låtsades som ingenting. Eller han kanske tyckte att det var praktiskt att ha en galge där så han kunde hänga upp jackan enkelt sen. Jag vet inte.

galge

6 responses »

  1. fniss 😀
    Sådana minnen är roliga att plocka fram när man vill muntras upp. Man kan fundera över ifall det var med flit eller inte. Han borde ju ha känt något konstigt i nacken/ryggen!

Kommentera

