Tre böcker som jag önskar att jag aldrig läst.

Standard

Förr hade jag massor av böcker. Vid en konstig flytt gjorde jag mig av med massor av böcker. Kartongvis med böcker. Då kändes det rätt. Nu känns det sådär. Jag läser nämligen rätt mycket. Eller låt mig rätta mig själv, jag läste nämligen rätt mycket. Nu är det mest böcker på tyska för att lära mig. Det är också bra och roligt och ok. Men inte som att slänga sig i soffan och läsa ett kapitel i en bok på ett språk man kan läsa baklänges om man skulle vilja det. Nu saknar jag mina böcker. Jag kunde ta en bok ur bokhyllan och läsa den fast jag läst den tre gånger innan. Om det är en bra bok så går det jättebra att göra så. Nu har jag mest facklitteratur, studielitteratur och ett fåtal skönlitterära böcker i min hylla.

Jag gjorde alltid så förr att jag slank in på Pocketshop på väg hem från jobbet. Jag spanade efter fina böcker. Det är så att jag köper böcker efter utseende. Jag kollar om jag hittar en bok som ser bra ut och läser sedan på baksidan. Är det något som låter bra kikar jag lite inne i boken och ofta köper jag den. Det finns tre böcker som jag önskar att jag inte hade läst. Jag önskar det för att jag skulle vilja ha det ogjort för att de är så bra. Det är inte samma sak att läsa en så bra bok igen, även om jag naturligtvis också gör det. Men att ha de böckerna och veta att de är superbra och att jag har dem framför mig istället för bakom. Det önskar jag.

Nummer ett! Nattens cirkus av Erin Morgenstern. Jag såg boken första gången på Pocket shop på Arlanda förra året men köpte den inte. Jag har ingen aning om varför jag inte gjorde det. Kanske hade jag fullt i väskan redan. Eller så var det för att jag redan köpt fyra böcker. Men i alla fall. Jag har inte kunnat släppa den och tänkt att jag skulle köpa den när jag kom till Sverige nästa gång. Men sen sa M att jag kunde ju beställa den till vår lokala bokhandel. Jag kollade där och den fanns bara på engelska. Min engelska har ju sedan jag började lära mig tyska blivit urkass. Verkligen dödålig. Men nu har det vänt och jag kan faktiskt föra ett engelskt samtal riktigt bra igen. Puh…. Men jag beställde den då på engelska. Och herreminje vilken bra bok. Klicka på boklänken ovan eller på boken för att komma till en recension av boken.

nattens cirkus

Nummer två! Jonathan Strange & Mr Norell av Susanna Clarke. Boken såg jag flera gånger i bokhandeln och hade egentligen ingen aning om vad den handlade, men den var ju så snygg. Boken är mattsvart med vita, blanka bokstäver. Jag läste någon kort recension av den någonstans och fastnade direkt. Jag letade reda på den i en bokhandel i Kungälv och köpte den. Klicka på boklänken ovan eller på boken för att komma till en recension av boken.

jonathan-strange-mr-norrell

Nummer tre! Slutet på Mr. Y av Scarlett Thomas. Den tror jag att jag köpte i Göteborg på Pocket shop eller på den Lagerhaus övervåning som har böcker. Den är otroligt bra och jag läste den från början till slut på några dagar. Så fort jag hade en minut över satte jag mig med boken. Tills jag kom på att den höll på att ta slut. Då läste jag bara lite i taget och ändå tog den alldeles för snabbt slut. Klicka på boklänken ovan eller på boken för att komma till en recension av boken.

slutet-pa-mr-y

8 responses »

  1. Haha vilken finurlig rubrik! Jag brukar också läsa allt långsammare eller kortare stycken åt gången ju närmare slutet jag kommer på en riktigt, riktigt bra bok. Ibland resulterar det i att slutet lämmnar oläst ganska lääänge.

    • Tack för tipset! Jag försökte köpa den boken igår, men den fanns inte på bokhandeln så jag får nog beställa den.

      Ja, Gbg har varit jättebra hittills och imorrn bär det av hemåt igen 🙂

  2. Åh, jag gör också så! Köper böcker på utseende, eller inte rakt av, verkar den jättedålig köper jag ju den inte för att den är snygg. Kan dock bli väldigt besviken när en bok ser lovande ut på omslaget och inte har en tilltalande baksidetext.
    Men jag har inte läst någon av de böcker som du tipsar om så: Tack för tipsen! 🙂

    • Vad roligt att det finns någon annan som också gör så 🙂 Och det klart, om baksidestexten inte tilltalar mig så köper jag ju den inte bara för att den är snygg heller. Hoppas att du tycker att någon av böckerna är bra.

Kommentera

