Nej, men det är ju inte bättre med lokalt framför ekologiskt odlat från andra sidan jorden.

Standard

För ett tag sedan funderade jag på vad som var bättre; om det var lokal odlat icke ekologiskt som gjorde minst skada för miljön eller den ekologiska som kom från andra sidan jorden. Jag vet nu att det är den ekologiska som är bättre för miljön. Alltid bättre. Fast ekologiskt OCH lokalt är givetvis det bästa alternativet. Alltid.

The Rodale Institute i Pennsylvania har under 30 år gjort en studie där de jämfört ekologisk odling med konventionell odling.

De har kommit fram till att ekologiska odlingar förbättrar kvaliteten av maten, vattnet och jorden och skapar nya arbeten genom att skapa en inkomst som jordbrukaren faktiskt kan leva av. Studien visar också att ekologiska odlingar är mer lönsam än konventionell odling. Den ekologiska odlingen använder 45 % mindre energi än den konventionella odlingen. Den konventionella odlingen producerar också 40 % mer växthusgas.

Vanliga, konventionella odlingar använder bekämpningsmedel som för det första inte är kompatibla med ekologisk odling, men de är även giftiga både för människor och djur. Det är ju också så att bekämpningsmedlen är tillverkade just för att döda. Även om det är löss eller andra insekter som får grödan att bli dålig eller dö. Det visade sig också att de ekologiska odlingarna var bättre på att hantera stora mängder av ogräs än de konventionella. Inte så konstigt förresten eftersom att de konventionella odlingarna inte är vana att själv ta hand om ogräset. När man ser på själva skörden så hade de ekologiska odlingarna lika stor skörd som de konventionella.

Vad institutet tyvärr inte har tagit i beaktning är transporterna. När man handlar en ekologisk vara är den, som institutet kommit fram till, helt enkelt bättre än en konventionellt odlat vara. Men, det kostar på miljön alla dessa transporter av de ekologiska varorna. Men om man ska vara krass så är det ju så att vi människor handlar ju livsmedel oavsett varifrån de kommer. Jag menar att om man jämför mellan att handla importerade ekologiska livsmedel och importerade icke ekologiska livsmedel så vinner de ekologiska. Dessutom vinner hälsan när man handlar ekologiska livsmedel. De lokala och konventionella odlingarna förlorar i längden både när det gäller hälsan men även miljön.

salladHejja ekologiskt!

8 responses »

  1. Det är sånt folk ofta frågar mig ”varför köper du ekologiska äpplen från Argentina?” Helt skulle jag vilja hitta ekoäpplen från Stockholm men i vanliga butiker finns det inte.

  2. Det är komplext det där. Folk handlar utifrån andra parametrar också. Även om man vet att ekologiskt är det bästa alternativet så finns det andra saker som de väger in i beslutet.

    Själv väljer jag nog ofta bort den ekologiska varan ifall den kommer för långt bort ifrån, och köper en annan produkt istället. Just svenska äpplen som i Marias exempel, är en tröskel som jag har svårt att ta mig över. Särskilt nu när det finns så mycket och billiga svenska äpplen. Hade det funnits en kampanj som berättar hur mycket de besprutas så hade jag kanske haft lättare att motstå dem.

    • Otroligt komplext! Det är ju inte så enkelt att om alla skulle veta att det var bättre så skulle de ändra sig. Men man kan ju hoppas att fler och fler förstår och ändrar sina inköpsvanor. Och att när fler inser det gör att priserna går ner så att ännu fler kan handla dem.

      Jag är lite likadan med äpplena, fast jag försöker att köpa de ekologiska även om de kommer importerade. Jag tror absolut att om det fanns mer information om hur man besprutar frukt och grönsaker så hade fler ändrat sig. Fast vem ska informera om det? Det kommer ju inte affären att göra för att då sjunker nog deras försäljning. Och om inte informationen står under näsan på en när man handlar så påminns man ju inte om det och kanske handlar som vanligt.

  3. ”The Economist” hade en artikel (hittar den inte nu) som visade att ett stort lass med kiwis eller vad det var från Nya Zeeland kunde vara miljövänligare än lokala producenters varor. Om man räknar per kiwi var det dessutom de sista metrarna hem som var absolut värst.
    Vi var på en ekologisk höstmarknad förra året. En äng fungerade som p-plats, den var smockfull. Minns att jag tänkte att det ekologiska priset för de varorna som folk köpte på den marknaden nog var rätt högt.

    • Jag gillar när jag får höra såna saker som bevisar att det är bättre med ekologiskt. Jag vill att fler ska förstå att det är så mycket bättre och att det verkligen gör skillnad att köpa ekologiskt.

      Höstmarknader är fantastiska, även om priserna kanske är lite väl dyra då 🙂

Kommentera

