Ytterligare choklad på menyn.

Standard

Jag gjorde ju för ett tag sedan en kladdkaka som var supergod och kladdigare än kladdigast. Även om jag tyckte att det var en av de godaste kladdkakor jag ätit så innehöll den trots allt socker. Rätt mycket socker. Och mjöl. Jag försöker undvika att äta saker med socker i så det kändes inte riktigt bra att göra den. Men det var så länge sedan jag gjort en och var så sugen så det var ändå ok. Men. Nu har jag testat en annan sak. Raw brownies med frosting som jag hittat hos Mitt gröna kök. Jag hade dessutom nästan alla ingredienser hemma så det var superenkelt att slänga ihop det igår.

Ingredienser:

Botten

2 dl valnötter
2 dl färska dadlar (urkärnade!) Jag använde torkade dadlar.
1/2 dl kakao
1 msk mandel-eller jordnötssmör Jag hade jordnötssmör hemma.
Liten nypa salt
Några droppar vatten

Mixa valnötterna och tillsätt resten av ingredienserna i mixern. Det ska vara en kladdig massa. Kladda ner det i en form, jag använde en 15×15 cm, och ställ in i frysen.

Frosting

1 mogen avokado
Frön från 1 vaniljstång Jag hade en halv tesked vaniljpulver istället.
3 msk flytande honung Jag hade i agavesirap istället.
1 msk kokosolja
3 msk kakao

Mixa allt till en slät massa och ta fram formen från frysen och smeta på frostingen. In i frysen igen för att stelna. Min stelnade inte helt, men det spelade absolut ingen roll för lite kladdigt på var supergott.

Om jag skulle välja någon av de chokladkakorna så skulle det definitivt bli den här. Den innehåller inget socker och inget mjöl.

Om ni vill se hur kakan ser ut så kan ni kika in hos Louisa för 1. hennes ser bättre ut än min och 2. min är slut.

5 responses »

  1. Pingback: Raw brownies med banan och jordnötsfrosting | Charlotta Sofia springer & trimmar

Kommentera

