Alpenresa – dag fjorton.

Standard

Vi vaknade till en rätt grå himmel, men hörde oss för att det skulle bli lite soligare längre norrut. Vilket var bra eftersom att vi var på väg hemåt.

Direkt i Sterzing började Jaufenpass. Det är 2094 möh och ett jättefint pass i de italienska alperna. Långa, härliga vägar och inte så brant eller kurvigt. DSC_8529

Den traditionella passbilden.

Efter Jaufenpass tutade vi vidare mot Österrike. Timmelsjoch stod på kartan för nästa och sista passet för vår resa. Det hade börjat bli kallare och då känns det per automatik inte lika vackert. Men såklart var det ju det. De vita snöklädda topparna och molnen som man kör igenom för att man är så högt upp. Timmelsjoch ligger 2474 möh.

En staty som stod högst upp med en örn säger rätt smarta saker.

DSC_8551”Det vänskap förbinder, kan inte politik separera.”

Efter Timmelsjoch kom vi över till Österrike. Det var lite soligare där, men bara 12 grader så det var rätt kallt. Man säger att per varje 100 meter sjunker temperaturen med en grad. När det inte är så varmt i dalen ens så blir det väldigt kallt där uppe. Men jag hade packat på mig rätt bra så jag frös inte. När vi kom ner hamnade vi i en skidort som heter Sölden som hade säkert flera hundra hotell. Alltså, jag förstår inte hur många hotell man kan klämma ihop i en liten by. Men eftersom att det är alperna och där åker man skidor så finns det ju en marknad för det. Men jösses vad hotell. Den alpina världscupen brukar varje år inledas där och jag skulle gärna återvända för lite skidåkning någon gång. Jag har aldrig åkt skidor i något annat land än Sverige och det hade faktiskt varit kul att åka i Alperna. Men det år bli en annan gång.

Från Sölden åkte vi snabbt vidare mot Tyskland. Det regnade lite, men inte så att vi var tvungna att stanna. När det började bli sen eftermiddag bestämde vi oss för att leta efter en camping. Det började regna ännu mer och nu var det inte roligt längre. Det blir snabbt så kallt när det regnar och man sitter på en motorcykel kan jag säga. Vi hamnade i Landsberg am Lech och då var det jättekallt och regningt. När vi stod vid campingen och väntade på att det skulle komma någon till receptionen bestämde vi oss för att vi inte ville bo i tält den natten heller. Vi åt en falafel och drack ett te på en lustig liten imbiss. Det var en kombination av bilförsäljning av begagnade bilar och dönerställe. Men gott var det. Sedan när vi var lite varmare, fast inte mindre blöta, åkte vi vidare och hamnade till slut i Augsburg där vi hittade ett billigt hotell. Vi duschade varmt länge och sen gick vi och lade oss.