Kladdkakan och dess recept.

Standard

Ja, jag hittade ju receptet på internet och har inte på något sätt hittat på det själv. Även om jag gärna skulle ta åt mig äran för det fantastiskt goda receptet. Nä, men jag hittade det på Veganmage.

Jag kommer definitivt att göra kakan igen, men då med hälften av smeten. Jag älskar choklad och så men det är lite mycket med en kaka på dubbel sats som receptet är på och som också rekommenderas av Fido som har sidan.

Ingredienser

  • 6 dl mjöl
  • 250 g margarin
  • 4 dl strösocker
  • 1 paket (250 ml) Oatly iMat grädde
  • 2,5 dl kakao
  • 50 g hackad mörk choklad
  • 4 msk ljus sirap
  • 1 msk mannagryn
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 tsk salt
  • Kokosflingor eller ströbröd till formen

Update: Jag insåg att jag inte skrivit hur man gör kakan. Så. Blanda alla torra ingredienser. Smält margarinet och blanda i sirap och grädde. Blanda ihop margarinröran med de torra varorna och hackad choklad och häll i en smord och kokosad/bröad form om du vill kokosa/bröa den. In i ugnen 175 grader i 20 minuter. Jag tyckte att den var för kladdig efter bara 20 minuter så jag adderade fem. Fast nästa gång ska jag nog addera lite fler. Kladdigt är gott men inte för kladdigt.

Jag har en lite mindre form som jag tänkte använda nästa gång och då tror jag att halva mängden är alldeles nog. Om jag inte skulle bjuda på det när det kom gäster såklart.

Jag rekommenderar att ha färsk frukt till eftersom att det blir sån fräsch smak då. Igår när vi åt den andra dagen så var den som så många andra gånger mycket godare än första dagen, men vi åt den då även med färsk mango. Det var supergott. Jag tror inte heller att man behöver smörja in formen eller ha kokosflingor eller ströbröd i för det är så mycket margarin i kakan. Jag brukade utesluta det när jag bakade kladdkaka förr med smör och ägg och det funkade alldeles utmärkt.

5 responses »

Kommentera

