Alpenresa – dag tretton.

Standard

Dagen började med en Trangiakokt kaffe på stående fot för att det var rätt kallt. Sedan åkte vi snabbt iväg och hoppades på sol denna dag. Imer som vi campaDet innebar att vi frös en del när vi startade dagen. Men vi hade hopp om sol eftersom att den syntes lite över berget.

Det blev en superfin dag med strålande sol och skönt varmt. Vi körde Passo Rollo som är det äldsta i Dolomiterna och har en höjd av 1989 möh. Det var ett jättehärligt pass med inte så skarpa svängar (som jag upptäckt att jag inte är så himlans förtjust i) och inte heller så brant.

Som på ett trollslag var det sedan väldigt mörkt var vi än tittade på himlen och vi förstod att snart skulle det regna. Mycket riktigt, det började regna och vi bestämde oss snart för att avsluta dagen och för första gången på resan ta in på hotell. Tanken på att sätta upp ett tält och sedan sitta i det och frysa hela kvällen och kanske på morgonen sätta ihop ett blött tält och frysande bege sig iväg igen var inte så frestande.

Vi kom till Sterzing/Vipiteno i Sydtirol där vi var tvungna att stå under ett tak ett tag tills regnet slutade ösa ner. Vi var helt genomblöta och jag hade börjat frysa. Vi letade snart reda på ett hotell och duschade varmt. Sedan gav vi oss ut i regnet igen för att äta lite middag. Första bästa restaurang hade som tur var supergoda pizzor. Efter maten sprang vi tillbaka till hotellet och lade oss på sängen. För att efter två minuter bestämma oss för att sova istället för att gå ner i baren och ta en öl. Vi somnade vid halv nio och sov till åtta på morgonen efter. Vi var nog lite trötta tror jag.