Att veganisera maten.

Standard

Jag tror att det var i april som vi på allvar började med vegan mat. Jag kommer inte så noga ihåg och det är inte så noga heller. Men sedan dess har vi hållt oss så gott det går till vegan kost. På semester är det ibland lite svårt. Som när en är i Italien. Ska en då inte äta en pizza eller pasta med parmesanost? Nä, vi älskar mat och så noga är det inte. Bara det finns en tanke bakom det. Inte att vi köper hem en ost för skojs skull. Vi gör det för vår skull, givetvis för djurens skull också, men om vi skulle skaffa hönor är det inte omöjligt att vi skulle äta äggen. Men jag vet inte, vi har ännu inga hönor.

För någon månad sedan var vi ute på en promenad och gick förbi kolonilottsområdet som ligger två minuter från oss. Det har länge hängt en skylt om att de säljer honung där och nu såg vi att det hängde en tuta att tuta i om det var så att en ville köpa honung. Vi tutade och sen fastnade vi länge med biodlaren, och hans ursöta dalmatinertjej, som inte bara sålde superlokal honung till oss utan han ville också ge oss bin nästa säsong. Vi tackade nej pga av lägenhetsinnehavare. Men honung köpte vi. Men du, vilken god honung det var. Den smakar lite pepparmynta så han måste ha mynta i sin trädgård. Eller grannens.

Sen kan en ju fundera på om honung är så vegan. Men jag vet inte jag tycker att det är lite som fårull. Eller? Kom gärna med andra argument för jag vet då inte. Jo, jag vet att bina gör honungen för att äta själva. Jag vet det. Men samtidigt, lokalare honung kan jag inte hitta om jag inte skulle göra den själv.

Jag har veganiserat massor av maträtter för det är inte så svårt när en tänker efter. Kycklinggrytan jag brukade göra har nu istället för kyckling sojabitar. Konsistensen är snarlik och grytan smakar likadant tycker jag. Köttfärssås har blivit tofusås och smakar faktiskt också likadant som innan. Äggröran gör vi av smulad tofu och steker minst 10 minuter så att tofusmaken försvinner lite. Det är tricket med tofu, att steka den i minst tio minuter.

Vad jag däremot inte har fått till är saker med ägg. Äggersättningen som finns är mest bara potatis- eller majsstärkelse så det använder jag istället. Men tex maräng, det GÅR ju bara inte att få till utan ägg. Inte för att jag gör maräng så ofta. Jag har nog aldrig gjort maräng. Men ni förstår poängen.

Kladdkaka har jag också tvivlar på. Går det verkligen att få till den där perfekta kladdiga konsistensen och smaken utan ägg? Jamen, givetvis säger jag idag. Jag testade nämligen ett kladdkakerecept alldeles nyss. Jag har inte smakat på själva kakan mer än lite på gaffeln när jag testade om den var klar. Men den smakar exakt som den ska. Precis som kladdkaka ska smaka helt enkelt. Så nu väntar jag på att M ska komma hem och så ska vi äta middag och sen ska jag äta kladdkaka med vaniljsås. Gud så gått det ska bli.

20131022-180226.jpg

8 responses »

  1. Jag köper honung när jag är på Orust ute på ett ställe som heter honungsgården. Deras honung är underbar!
    Såg framför mig bikupor på balkongen och grannarnas miner… 🙂

  2. Det ska ju finnas något som heter no-egg men jag har ingen aning om hur det funkar som substitut.

    Jag tänker mig att om man har egna höns och ger dem det liv man vill att höns ska ha så känns det nog bättre att äta ägg. Personligen har jag inte kommit lika långt än, att skära bort kött var enkelt men jag har inte hittat motivationen att gå vegan än. Jag är osäker på om jag vill. Men givetvis försöker jag vara mer medveten i mina val av animaliska produkter.
    Honung har jag också funderat över hur det räknas.

    • No egg är en av de produkterna jag menar med äggersättning. Jag vet inte exakt vad just no egg innehåller, men jag vet att de jag tittat på innehåller bara typ potatis- eller majsstärkelse. Då tycker jag att man istället kan använda just det istället för att köpa ytterligare en produkt.

      Att skära bort kött är en bra början tycker jag. Att ta bort mjölk Skulle också vara bra tycker jag, men jag förstår att man kan ha svårt att helt ta bort produkter av mjölk. Men jag har lärt mig att använda soja eller havreprodukter istället och det går än så länge lika bra. Att vara medveten när man handlar så att när man köper animaliska matvaror väljer ett ekologiskt alternativ tycker jag är superbra.

      Ja, alltså honung är ju en svår sak. Jag är egentligen säker på vad jag anser, men jag vill nog äta honung. Just nu i allafall.

  3. Jag var ganska konsekvent som vegan ett tag, det var också lättare att få omgivningen att fatta då. Men binas livsvillkor verkar inte så illa, då tror jag det finns andra saker som borde gå före, som att köpa fair trade bananer och choklad eller tänka på arbetsvillkoren i textilindustrin osv. Att miljöförstöringen förstör livsvillkoren för bin och att det därför är viktigt att stödja lokala honungsproducenter är tom. ett argument för att äta honung.

    • Det finns så mycket som jag tycker att man måste tänka på och fair trade är en av de sakerna. Jag tror också att man måste bestämma sig för vad man vill göra för att leva perfekt efter allt man ”måste” kan bli svårt. Eller ja, det fungerar säkert, men jag springer tex inte runt halva stan för att hitta en ekologisk vara om jag står utan i köket nu. Att köpa superlokal honung är en annan sak mjag väljer. Det finns så mycket som alla kan göra och jag tycker att alla som gör någonting är bra 🙂

Kommentera

